Armen Gevorgyan – manažer pražské restaurace In Loco
09.12.2015 14:22 | Michaela Lejsková
Původně vystudovaný technický inženýr původem z Arménie změnil svoji profesi vlivem sociální a ekonomické situace, která panovala v jeho zemi. Gastronomii zůstal věrný, stejně jako ženě, kterou našel v České republice a se kterou založil rodinu. Zamiloval si obor, který je hodně o psychologii a lásce k lidem. Dvacet let působil ve společnosti Mariott a nyní řídí restauraci In Loco v Rybné ulici v Praze, která patří do sítě restaurací Budějovického Budvaru a nabízí českou kuchyni.
foto: Robert Vano
Co vás přivedlo do oboru?
Velká hospodářská krize způsobená válkou. Musel jsem uživit rodinu a to mě přinutilo změnit profesi. Původně jsem technický inženýr, ale neměl jsem žádnou možnost se uplatnit. Když začal kolabovat Sovětský svaz, produkce kolabovala s ním. Hospodářské vazby krachly z pozice nepřátelství a lidé s technickým vzděláním se museli stěhovat, nebo zkusit štěstí v jiných profesích, protože pro ně nebylo umístění.
Jak na tu dobu vzpomínáte?
Arménie zažívala velkou hospodářskou krizi. Nebylo čím topit, nebyla elektřina a celá řada dalších věcí. Byla to tvrdá škola života. Lidé se starali, aby měli vůbec co jíst, a pouštěli se spíš do drobného podnikání.
O jakém druhu podnikání jste tehdy uvažoval vy?
O nějakém menším podnikání, chtěl jsem si otevřít obchod, ale bylo to velmi obtížné. Banky nepůjčovaly cizincům a bez kapitálu jsem neměl šanci. Šel jsem tedy pracovat jako číšník, protože jsem přijal takové možnosti, které mi tehdejší doba nabízela.
Jak jste se vyrovnával s tím, že máte zcela jiné vzdělání?
Zkušenosti mě přivedly ke zjištění, že vzdělání v oboru z nikoho dobrého číšníka neudělá. Gastronomie je hodně o psychologii. Musíte na to mít povahu a mít rád lidi. Číšník je dělnická třída, která se musí umět chovat jako aristokracie. Musí umět jazyky, zvládnout diplomacii, mít empatii, musí umět naslouchat a vycítit, jak nejlépe reagovat. Lidé jdou do restaurace za jídlem, ale taky za zážitkem.
foto: archiv In Loco Rybná
Co je podle vás složité či specifické na české kuchyni?
Je opravdu specifická, hodně sytá, a pozornost je třeba věnovat omáčkám, protože hosté hodně porovnávají, kdo jak kterou omáčku umí. Stejně tak je na tom francouzská kuchyně, ale ta zase přináší variace plodů moře a tím je její nabídka hodně pestrá.
Řada hostů se dnes přiklání ke zdravé výživě. Jakou s tím máte zkušenost?
Zejména ženy se snaží jíst zdravě a vyhledávají variace, které jim to umožní. Proto se do jídelníčků vrací na různé způsoby upravená zelenina. Ale u nás v In Loco se na vegetariánské jídlo někdo zeptá tak jednou za týden.
foto: archiv In Loco Rybná
Jaká je podle vás v Praze kapacita pro nové restaurace?
Je velká. Ještě dost restaurací se tu uživí. Co město, to jiné vlivy. Něco jiného je Paříž nebo Brusel, a něco jiného je Praha. V Praze je důležité umět pracovat s cenou a kvalitou. Zákazník chce jídlo, které se kvalitou podobá tomu, co by rád jedl doma. Na to jsme se zaměřili právě u nás, v In Loco. Aby chutnalo a hosté si tak dobré jídlo mohli častěji dovolit.
Existuje i řada restaurací, které jsou velmi drahé a stejně mají plno…
Je to záležitostí záruky chutné kuchyně a garance vynikajících potravin, také tam mají velmi dobrý a absolutně profesionální servis, prvotřídní číšníky. Lidé chodí za důvěrou a originalitou.
Jak pohlížíte na velikosti porcí, které si přejí hosté vidět na talíři?
Je pravdou, že hosté rádi vidí plný talíř a líbí se jim pocit, že platí za hodně jídla. Cizinci jsou v tomto jiní a všímají si spíše originality a servírování. A také toho, že u nás je automaticky v ceně jídla příloha. To není časté.
Jak by měla vypadat ideální návštěva hosta v restauraci?
Ideální je, když hosta v podniku někdo přivítá a usadí. Je to pro restauraci nemalý náklad navíc, ale svědčí to o standardu restaurace. Opět porovnám s cizinci, kteří jsou na to zvyklí. Čeští klienti jsou nedůvěřiví, když je někdo zve do restaurace a stará se o to, kde budou sedět. Chtějí se usadit sami a očekávají, že si jich okamžitě všimne číšník a bude se jim ihned věnovat. No a k tomu je právě také užitečná hosteska, která se postará, aby hosté měli svého číšníka, který bude o jejich usazení informován. Celý tento postup je projevem péče o hosta a mám vždy radost, pokud takovou službu lidé akceptují, v lepším případě vítají. A pak následuje celý servis.
foto: Robert Vano
Co všechno se v restauraci účtuje nad rámec objednávky? Myslím tím kuvert apod.
Tuto položku, věci jako máslo a pečivo, které automaticky servírujeme, v restauraci In Loco hostům neúčtujeme. Snažíme se eliminovat negativní pocity, které hosté mohou mít v důsledku poplatků, které jsou navíc, přestože něco navíc dostanou.
Jak funguje psychologicky dávání něčeho zadarmo v gastronomii?
Musíte něco dát, abyste mohli něco získat. Hosté rádi opakovaně přijdou tam, kde mají něco navíc. Neúčtujeme kuvert a po obědě podáváme malý moučník zdarma. Není na škodu hostovi něco dát, protože pokud odejde s pocitem, že něco dostal, roste jeho vztah k podniku.
Vidíte rozdíl v reakci na slevu, nebo v tom, dostat něco navíc?
Je to hodně podobné. Nevidím velký rozdíl.
foto: archiv In Loco Rybná
Co všechno musí ovládat číšník a co následuje po usazení hosta ke stolu, abych navázala na jednu z předchozích otázek?
Číšník musí perfektně znát nabídku a možnosti podniku, aby uměl reagovat na požadavky hosta. Co se týká vlastností, tak ty jsem zmínil na začátku rozhovoru. Rozhodně by měl být nevtíravý, pozorný a budit důvěru, hodně pomůže, když číšníka dělá člověk komunikativní, bez komplexů, který má rád lidi a své povolání, a také má rád gastronomii i jako konzument.
Jak obvykle probíhá závěr návštěvy hostů v restauraci?
Kromě nabídky digestivu a tzv. sladké tečky je zde zejména ze strany cizinců poptávka po informacích o zajímavých místech v okolí. Velmi dobře působí, když jim dokážeme nějaké doporučení dát.
Jaká by měla být obvyklá výše spropitného v českých restauracích?
Je to nepsané pravidlo, které přišlo ze Severní Ameriky. A právě lidé z USA a Kanady se na spropitné ptají. My tvrdíme, že spropitné neurčujeme my, ale host, a to podle své spokojenosti. V Americe, když číšník nedostane spropitné, tak se u hosta informuje, zda je nějaký důvod, proč ho nedostal. Má na to právo? – Absolutně NE! Host není povinný dát spropitné, jestliže si to číšník nezasloužil.
foto: archiv In Loco Rybná
Jaké nejvyšší spropitné jste kdy dostal?
Kdysi před lety jsem obsluhoval Johnnyho Deppa, který byl mimochodem velmi příjemným hostem. Jeho účet byl jedenáct tisíc a dal mi dvacet dva. Ujistil jsem se, jestli počítá správně a on mi s úsměvem potvrdil, že ano. Byl to hodně silný okamžik a uznání mé práce.
Nyní jste v roli šéfa. Jaká je to pro vás pozice?
Hodně obtížná. Hlavně kolikrát je těžké být tvrdý, když sám mám mírnou povahu a raději se s lidmi domluvím. Téměř dvacet let jsem pracovat pro Marriott a tam jsem si vypěstoval trpělivost a umění zvládat konflikty.
Co vás tahle profese naučila o lidech?
Že když potkáte zaměstnance, který chápe a má zájem pracovat poctivě, tak to je zázrak. Takového člověka si musíte udržet, pomoci mu zvýšit kvality a udělat z něj tvář restaurace. Naučila mě, že práce s lidmi je nekončící proces. Nikdy to nefunguje tak, že se domluvíte a stále trvá to, co bylo domluveno. Je potřeba udržovat, motivovat a hlídat celé „ústrojí“ restaurace, aby byla provozu schopná, aby běžela jako hodinky.
foto: Robert Vano
Čím je charakteristická restaurace In Loco?
Jsme smluvně vázáni s Budějovickým Budvarem a nabízíme klasickou českou kuchyni. Náš jídelníček je obohacen o několik pokrmů, které nejsou tak těžké, abychom uspokojili co nejvíce hostů.
Jaký prostor máte pro nabídku vlastních jídel a kolik máte dáno dle smlouvy?
Jednu stranu jídelního lístku máme danou, ta se jmenuje IN LOCO Speciální nabídka. A zbytek je na našem uvážení. Tím, co nabízíme, se blížíme ideálu pivnice na úrovni. Vybavení, údržba, čistota a nabídka přinášejí komfort a pohodlí. Snažíme se o to, abychom přinášeli na tento trh kvalitu a úroveň. Máme snahu posunout klasickou kuchyni, aby byla zajímavější jak chutí, tak servisem. Netvrdím, že jsme nejlepší, ale vím, že v devíti případech z deseti umíme zákazníka uspokojit a denně o to usilujeme.
foto: archiv In Loco Rybná
K jakým příležitostem jsou prostory restaurace vhodné?
Ideálně pro svatby, společenské akce s živou hudbou, kterou také nabízíme k poslechu našim hostům ve stanovených dnech. Na obědy nabízíme polední menu, večer zde můžete mít pohodlí podle přání.
Takže mohu přijít i na hokejový zápas?
Takovou možnost u nás hosté mohou časem také hledat, protože máme v plánu instalovat obrazovky. Já sám mám rád sport a rozumím hostům, kteří takovou možnost vyhledávají v pivnicích a některých restauracích.
Jak trávíte svůj volný čas?
Rád jsem s rodinou a přáteli.
Děkuji za rozhovor.
Text: Michaela Lejsková
Foto: Robert Vano www.robertvano.cz
Restauce In Loco: www.inloco.cz/rybna
Korektura textu: Vladana Hallová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz
foto: Robert Vano
Partneři
Komentáře
02.02.2025 | Věda a výzkum
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc