Ing. Alexandra Fričová, MBA – obchodní ředitelka PHYRIS, ALMAF Beauty s.r.o., majitelka
22.04.2018 19:17 | Michaela Lejsková
Alexandra Fričová pochází ze Slovenska, konkrétně z Banské Bystrice. V Praze žije od roku 2007. V té době pracovala v marketingovém oddělení kosmetické společnosti ještě jako zaměstnanec. V roce 2012 přišla nabídka z Německa zastupovat kosmetickou značku PHYRIS na českém trhu, kde je také její ambasadorkou. Má vysokoškolské vzdělání s nadstavbovým studiem management obchodu v Evropském vzdělávacím institutu – podnikatelské škole CEMI, ukončené závěrečnou zkouškou s titulem MBA.
foto: Lenka Hatašová
Jak se u vás rozvíjela úvaha o profesním uplatnění?
Jako každý student i já hledala práci, kde bych si přivydělala trochu peněz nejen na studia, ale i na oblečení a kosmetiku. Všechno vzniklo zcela náhodou – reagovala jsem na nabídku práce v inzerátu. Pozici obchodního zástupce pro kosmetiku PHYRIS na Slovensku jsem vyhrála a tím snad vše odstartovala. Bohužel vzhledem k mé blbosti a mladické nerozvážnosti jsem o vysněnou práci přišla, každopádně v oboru kosmetiky jsem zůstala. Věděla jsem, že se chci učit od nejlepších a měla jsem štěstí na seriózní nabídky a vždy skvělé vedení. Následně jsme pracovala nejen v kosmetické, ale i ve farmaceutické firmě. To vše jsem zúročila ve své vlastní firmě.
Čím vás oslovuje prostředí kosmetiky?
Kosmetický obor, řekněme si to na rovinu, nepatří do těžkého segmentu. Spíš jde o práci velice čistou, příjemnou a potkávám samé skvělé lidi. Kosmetika mi je jako ženě blízká. Za těch 16 let co jsem v oboru, jsem mnohokrát měla možnost přesvědčit se o skvělých účincích kosmetiky PHYRIS.
foto: Lenka Hatašová
Kdy jste se rozhodla plně pustit do podnikání a co jste k tomu potřebovala?
I vzhledem k tomu, že se mé podnikatelské zkušenosti datují od založení první s.r.o. z roku 2002, vůbec se to nedá nazvat podnikáním. Myslím, že jsem se 5–6 let jen tak plácala. (smích) Prošla jsem si prvními nástrahami, finančními problémy i neseriózními obchodními partnery, první mateřskou dovolenou. Až v roce 2010 jsem se do toho obula naplno. V roce 2012 vznikla druhá ALMAF Beauty s.r.o. již v České republice, která se výlučně věnuje kosmetické značce PHYRIS a veškerému servisu s ní spojenému. Výhodou u mě byly zkušenosti, obchodní duch a vztah ke kosmetice. Nezbytná byla podpora partnera a celé rodiny.
S jakými neočekávanými zkušenostmi jste se setkala, jak vás podnikání rozvinulo profesně a lidsky?
S odstupem času bych asi jako první uvedla mé neekonomické pohledy na společnost, účetní zapracování a kontrolu nad vlastním účetnictvím. Hodně jsem se kvůli vlastní nevědomosti spoléhala pouze na zaúčtování položek od účetní, ale již nesledovala, kde a jak byly zaúčtované. Dnes nad tím kroutím hlavou. Naštěstí jsem se včas vzpamatovala a v současné době si komunikaci s finančním oddělením hlídám jako pes.
foto: Lenka Hatašová
V jakém období vstoupil do firmy i váš manžel?
Udělala jsem nejlepší rozhodnutí svého života a požádala svého partnera, aby do firmy v roce 2012 vstoupil i on a převzal hospodaření ve firmě. Fantazie – mé podnikatelské vize a kreativita se tak mohly rozvinout naplno a jsou dobře hlídané! Stále se máme vzájemně co učit. Ze začátku pomáhal externě a převzal naše IT oddělení. Od srpna 2016 je součástí týmu a vedení společnosti na plný úvazek a svého původního zaměstnání zcela zanechal.
Jak si nyní stojí kosmetický obor obecně?
Kosmetický obor hodně profesně vzrostl, dokonce už i u nás v České a Slovenské republice. 70 % kosmetiček je zároveň i majitelkami svých salonu. To se hodně pozitivně odrazilo na kvalitě služeb a jejich zájmu o další vzdělávání. Zajímá je nejen designové zpracování salonu a nákup dekorací, ale konečně i ekonomika a kvalita jejich služeb.
Které novinky jste si sama zamilovala?
Z posledních kosmetických procedur miluji techniku SKIN RESULTS, právě od PHYRIS, na bázi ovocných kyselin. Okamžitě omladí pleť, poskytne AHA peeling a jednoduše řečeno – sbohem vráskám již při prvním sezení bez stresování a začervenání pleti.
Jakou podle vás hraje tento obor roli celkově ve společnosti?
Řekněme si to otevřeně, bez kosmetiky by naše společnost jistě přežila. Vypadali bychom pravděpodobně trochu hůř, ale přežili bychom. O to víc potřebujeme svému klientovi poskytnout 100% servis, a musíme mít sebevědomí vysvětlit mu, že nás potřebuje a bude vypadat líp, když mu doporučíme i péči na doma.
foto: Lenka Hatašová
Jaké z inovací v oboru máte ráda a o jaké sama usilujete?
V první řadě je to vzbudit chuť kosmetiček vzdělávat se ve svém oboru, dále naučit kosmetičky mít jasný podnikatelský plán a podnikat korektně se vším všudy a ovládat své řemeslo. Velice ráda podporuji školy s oborem kosmetička. Na druhou stranu bych se ale moc ráda více angažovala v oblasti zpřísnění podmínek pro získání možností rekvalifikací pro jakýkoliv kosmetický salon, respektive důkladně prověřovala i kvalitu v praxi. V České republice je to až hrůza, kolik podvodníků nabízí legálně možnost rekvalifikace v oboru kosmetiky. Ty holky nic neumějí a již po 2–3 měsících začnou podnikat. Ale chápu, že ve statistikách o snižování nezaměstnanosti to vypadá dobře. Samozřejmě všechna čest výjimkám, centrům, která poskytují rekvalifikační kurzy tak, jak mají, a nehledají v tom jenom rychlý finanční efekt. Tady jde o řemeslo, vzdělání a praxe je tudíž nezbytná.
V čem jste konzervativnější a dáte na osvědčené?
V tomhle jsem jako jing a jang. V práci a v obchodování neuvěřitelně rychle reaguji na změny, pozitivně na stresy a nepohodu. V pozici vůdce se cítím dobře. Ale doma jsem si našla polohu submisivní a jsem konzerva jako vyšitá, ve všem! U mě to nějak vnitřně souvisí s pocitem jistoty. Teď mě napadlo, že o posledních Vánocích jsem špatně pochopila svého muže, že možná udělá vánoční salát jinak, než jsme zvyklí víc jak 30 let. Ta představa zkažených Vánoc byla hodně silná. Naštěstí to se mnou umí a co vám budu povídat – salát i s novou recepturou byl vynikající.
Na co ženy podle vás nejvíce dají, když se rozhodují pro správnou péči a ošetření?
Záleží, ve kterém segmentu nakupují. Jestli to jsou samoobslužné obchody, nebo zda uvítají radu odborníka. Kdybych vybírala kosmetiku pro sebe, jednoznačně bych volila poradenství s kosmetičkou. Poradkyně si udělá čas, provede mi diagnostiku mé pleti, obratem vyzkouší, co má pleť potřebuje. Poradí mi vhodnou péči domů a poskytne mi ve svém salonu odborné ošetření. Kosmetika už dávno není pouze nekonečné mačkání a mastné masáže do zrudnutí pleti. Jestli to vaše kosmetička stále ještě takhle dělá, vyměňte ji. V trabantu dnes už také nikdo nejezdí. (úsměv)
Jaké PR je podle vašich zkušeností ve vašem oboru nejúčinnější a nejpřínosnější?
Na první místo bych jednoznačně umístila doporučení z úst do úst, výsledky práce a účinků kosmetiky PHYRIS, fotodokumentaci před a po ošetření s PHYRIS kosmetikou. Rozhovor v médiích s regionálním nebo státním dosahem, lidé chtějí vidět výsledky a pracovat s úspěšnými.
Které jsou naopak méně efektivní, ale nutné, podmíněné?
Tištěné reklamy bez koncepce, slevové portály, prodej přes e-shop ve vlastním kosmetickém salonu přinášejí pouze velkou investici. Patrně je nevyhnutelné mít v dnešní době webovou prezentaci svého salonu klidně i v malém rozsahu, ale rozhodně bych neinvestovala do prodeje přes e-shop. Kosmetika je vztahová záležitost, a jestli již salon svou klientelu má, nepotřebuje na prodej produktů e-shop. Prodej je mizivý a nikdy nepokryje náklady pořízení e-shopu. Ano, spíš bych dámy inspirovala, ať si na e-shop dají své služby. Tam to totiž v budoucnu spěje. Objednat si kosmetičku přes e-shop, jako jídlo (omlouvám se za přirovnání). Klient se následně rozhodne, jestli přijede k ní do salonu, nebo zda si ji pozve domů. Samozřejmě služba THE HOME je dražší.
foto: Lenka Hatašová
Co soudíte o slevových portálech? Nemáte dojem, že kazí ceny trhu více, než poslouží marketingu v pozitivním smyslu?
Slevové portály neodsuzuji, dokonce je sama ráda využívám, hlavně pro dovolené a ubytovací zařízení. Každopádně na zviditelnění nějaké kosmetické služby mohou posloužit salonu i v pozitivním měřítku. Nemůžeme však očekávat zisk. Slevový portál a prezentace služby si můžou dovolit ekonomicky silné salony s jasným podnikatelským záměrem. Paradoxem je, že právě ty silnější salony těchto služeb využívají minimálně. Proč asi?
Studují klientky složení produktů, nebo si myslíte, že jsou více ovlivněny obchodní značkou?
Každopádně klientky složení produktů sledují, stejně jako původ značky a následně i její sílu, která spočívá v servisu. Já se pohybuji v prostředí profesionální kosmetiky, kde se složení hodně hlídá již od výroby. Mohu vřele doporučit kosmetiku PHYRIS, kde se v laboratořích testují dokonce i jednotlivé účinné látky ještě před tím, než začne samotná výroba konkrétního krému. Všechny výrobky jsou následně vyráběny pod přísným dohledem, který se například používá ve farmacii. Bezpečnost je u kosmetiky PHYRIS na prvním místě.
Jaké přednosti má PHYRIS co se týká složení?
Všechny PHYRIS pleťové produkty obsahují účinné látky pouze rostlinného původu. Spolu s moderními technologiemi nabízí velice kvalitní produkt s vysokou dávkou účinné látky v normách povolených pro kosmetiku. Unikátní 3fázová péče poskytuje výsledky, které můžete vidět a cítit okamžitě a trvale. To znamená, že doporučuji ženě použít: 1. Čistící produkt, následně fázi. 2. Aktivaci pleti SOMI, což je srdce PHYRIS. Až pak následně 3. Pleťovou péči, kde si můžete vybrat z 9 produktových linií dle stavu pleti.
foto: Lenka Hatašová
Která ocenění značky u nás a ve světě můžete zmínit?
PHYRIS kosmetika byla již mnohokrát oceněná za své příznivé účinky na pleť nejen v Německu, ale také u nás. Jednoznačně si stále drží prvenství v hydratační linii, kde produkt Hyaluron Sensation Cream nebo sérum obsazují první příčky v kategorii klasická pleťová péče. Tento rok do skupiny vítězů přibyl peeling Skin Results, který je nosným produktem pro zlepšení problematické pleti. Ceny každoročně uděluje BEAUTY FORUM Mnichov, což je hodně sledovaná akce. V České republice patří mezi TOP 10 nejlepších produktů hned dva z rodiny PHYRIS a to Luxesse Essentiel oční set a famózní pleťová séra Time Release. Cena se uděluje každým rokem organizátorem kosmetické výstavy Expo Beauty pod dohledem sdružení PROKOS (sdružení dovozců a prodejců kosmetiky).
Kdo patří k vašim největším konkurentům?
V celosvětovém žebříčku je postavení kosmetiky PHYRIS vždy na prvních příčkách společně s kosmetikou Babor a Sothys. Nemůžu říct, že je v České a Slovenské republice vnímám jako konkurenci. Každá značka má své cíle a společně přinášíme klientům kvalitní produkty se skvělým servisem.
V čem máme podle vašeho názoru ještě co dohánět oproti službám v zemích, kde je kosmetika ověnčena slávou a uznáním, jako je třeba Francie?
Kosmetické služby u nás jsou na velice dobré úrovni, myslím, že v mnohém jsme jim vzorem my. V porovnání s jinými zeměmi u nás kosmetický obor kvete. Dnes je trend zaměřit kosmetické ošetření nejen na relaxaci, ale i na výsledky. Tady se však stále řeší cena za práci, která je nízká, nebo lépe řečeno, nedoceněná. Použiji velice jednoduchý příklad. Nedaří se mi v podnikání, tak místo toho, abych se zamyslela, proč a co můžu změnit nebo zlepšit sama na sebe, v prvním kroku snížím cenu. Nebo bez rozmyslu nakoupím nové zboží, službu, kterou mají v salonu vedle. V mylném domnění, že klienti za mnou začnou chodit a vyhledávat mě. Vůbec ne, celé špatně! Když něco nefunguje, nebude to chtít klient ani ve slevě. Jestli věřím v samu sebe, ovládám svou práci, umím se prodat a své služby nabídnout, úspěch se dostaví velice rychle. Častokrát chybí v kosmetických salonech čas na konzultaci a poradenství domácí péče. Stydíme se nabídnout víc, v chybném domnění, že klient u nás utratí hodně peněz a pak už se neobjedná na ošetření. Ale kdo má pak klientovi poradit co a jak používat doma? Čeká to od nás spontánně, není to nic trapného. Kosmetické ošetření je jenom milý bonbónek a profesionálnější úkon pro klienta, o kterého pečujeme.
foto: Lenka Hatašová
Dokážete na první pohled poznat na ženě jak se o sebe stará podle stavu její pleti? Jak se vám odhad osvědčil v praxi?
Ženu, která o svoji pleť pečuje, poznám nejen já, ale hlavně její okolí. Správně a včas zvolená péče dokáže zázraky. Mladou a svěží pleť jsme dostali do daru každá. Jak bude vypadat po čtyřicítce, záleží jenom na nás!
V sortimentu máte také dekorativní kosmetiku. Jaký je její příběh?
PHYRIS kosmetika patří do německého koncernu Grandel Group, která má v portfoliu i dekorativní kosmetiku Arabesque a výživové doplňky Grandel. Dekorativní kosmetika Arabesque je v České republice již déle než 16 let díky svému distributorovi, se kterým spolupracujeme od dubna 2016. Zatím se s produkty seznamujeme, ale musím říct, že sama jako žena jsem moc spokojena. Mezi favority patří jednoznačně Arabesque make-upy, které nejen hezky tónují a kryjí nedostatky, ale o pleť i pečují. Nová řasenka Angel Wings dělá andělské řasy s WOW efektem. Všechny produkty jsou k dostání ve PHYRIS kosmetických salonech.
Podnikání je nejen byznys, ale také životní styl. Jakým způsobem se realizujete jako člověk ve společnosti? Které akce vás zajímají či které navštěvujete?
Co se týče podnikatelského prostředí, patřím spíš do kruhu přátel „paní Columbové“, málo lidí mě zná, nebo mě vidělo na živo. Je to především z důvodu aktuální etapy našeho života – máme malé děti a večer vyrážím velice ojediněle. Ráda se však vzdělávám nejen v oboru a též navštěvuji ženské podnikatelské kluby. Ráda jezdím na krátké zahraniční služební cesty. Tam dobíjím baterky a inspiruji se prostředím a příběhy jiných lidí. Moc se také těším na Česko-Slovenský ples v únoru v pražském Obecním domě. Je to taková moje vysněná akce.
foto: Lenka Hatašová
Co byste poradila svému mladšímu, začátečnickému já?
Jít za svým snem! Nebát se udělat rozhodnutí a vzít zodpovědnost za svůj život do vlastních rukou. Když mi to kapitál nedovoluje, je možné začít v menším rozsahu. Nikdy však nepolevit v kvalitě svých služeb.
Podařilo se vám skloubit práci a péči o rodinu. Jaké důležité činitele k tomu žena potřebuje, aby toto zvládla s úspěchem?
Jeje, tak tohle je otázka spíš pro mou rodinu. (úsměv) Patřím mezi ženy, které měly při výběru partnera štěstí. Plně podporuje myšlenku našeho podnikání a váží si přesčasů, které do podnikání přináším. Je pravda, že s příchodem dětí se práci věnuji již méně, ale o to efektivněji. Jsem organizačně a komunikačně hodně dobře vybavená a rozumím se své práci. Jak říká můj muž, jsem spíš plánovač a vizionář společnosti. Neřeším banality a snažím se vždy úkol vyřešit a dotáhnout ke zdárnému cíli. Hodně vděčím za pomoc a odvedenou práci mým skvělým kolegům v týmu ALMAF. Každopádně rodinným pokladem je momentálně babička, která mi pomáhá s naším miminkem v době, když pracujeme oba, nebo když mám schůzku s obchodními partnery. Víkendy se pro nás staly ryze volnočasovou aktivitou, kdy trávíme čas všichni spolu a užíváme si to.
Děkuji za rozhovor.
Text: Michaela Lejsková
Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com
Vytvořeno ve spolupráci:
ALMAF Beauty s.r.o. www.almaf.cz
Produkty Phyris: www.phyris-kosmetika.cz/cz/produkty
Korektura textu. Vladana Hallová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz
foto: Lenka Hatašová
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc