Ing. Jan Kovařík - ředitel afilace ZKL v Argentině
04.03.2015 10:41 | redakce
Ačkoliv mnoho z nás vnímá Argentinu jako exotickou zemi stvořenou pro cestování, pro Jana Kovaříka je to místo plné obchodních příležitostí. Ředitel argentinské pobočky *ZKL tu za necelé dva roky pomohl společnosti vybudovat silnou pozici na trhu. Argentinská afilace ZKL se tak řadí na přední místa v silné konkurenci světových značek. S Janem Kovaříkem jsme se bavili o specifikách argentinského trhu, o důsledcích propadu koruny vůči euru a dolaru a také o posilování pozice ZKL na světovém trhu. Na dotazy odpovídal Ing. Jan Kovařík, ředitel afilace ZKL v Argentině.
ZKL působí v 74 zemích světa a vyváží 80 procent své produkce. Jaká je pozice Argentiny v exportní strategii koncernu?
Vzhledem k tomu, že se Argentina na celkovém vývozu ZKL do Latinské Ameriky podílí téměř padesáti procenty, její pozice je dnes nezastupitelná. Značka dnes nemá reklamace, dodací lhůty jsou dobré a jejich plnění bezproblémové. Snadno se vyrovnává i s občasným faktem dlouhého čekání na jednotlivé dovozní licence, které jsou pro Argentinu specifické.
V čem spočívají tyto dovozní licence?
Jedná se o licence vydávané argentinskou vládou, které vznikly na ochranu argentinských výrobců. Pro importéry to však představuje obtížnou situaci. Jejich aktivity jsou odvislé od rozhodnutí státu, a to, zda jim sortiment povolí dovézt či nikoliv. Výroba ložisek v zemi je zanedbatelná. Import je tak nezbytností, což si naštěstí Ministerstvo hospodářství uvědomuje a dovozní licence, byť v omezené míře, schvaluje. To na základě předem předložených seznamů typů a množství. Na schválení se mnohdy čeká déle než tři měsíce a jsou případy, kdy licence není udělena vůbec. To samozřejmě klade vyšší nároky na financování skladových položek. Vedení společnosti má ale naštěstí pro tato argentinská specifika pochopení a musím říci, že i notnou dávku trpělivosti a ta, jak známo, růže přináší…
Co bylo náplní Vaší práce coby ředitele argentinské afilace ZKL?
V Argentině jsem žil necelé dva roky od svého nástupu v polovině roku 2011. Stálá přítomnost v zemi byla nutností, abych stabilizoval ekonomickou situaci afilace, vyrovnal se s těmi nejpalčivějšími problémy, jako byla neúměrná “přezaměstnanost”, snížil náklady, vtiskl společnosti nový styl a systém jejího dalšího působení na trhu. Hlavním úkolem bylo udržet klientelu v zemi a rozšířit ji v zemích okolních. Jak se mi to podařilo, nechť posoudí jiní, ale po téměř čtyřech letech práce pro ZKL mohu konstatovat, že jsem rád, že jsem tuto výzvu přijal. V této práci vidím smysl a vnitřně mě uspokojuje fakt, že pracuji pro společnost, jejíž majetek je ve vlastnictví občanů České republiky, kteří mají vizi, snahu a zájem vést společnost dále, rozvíjet jí a zviditelňovat tak naší zemi v zahraničí.
Jaký byl v loňském roce obrat argentinské afilace ZKL?
Prodej značky v zemi v minulém roce činil téměř 2,5 milionu USD. V době, kdy všechny dovozy podléhají schválení ze strany argentinského státu, jde o slušný výsledek. Prodeje se odvíjely od disponibility volné měny. Objem schválených dovozů kolísal, což vytvářelo tlak na skladové hospodářství ZKL, ale v tomto směru nutno říci, že vedení společnosti vycházelo afilaci vstříc.
Pomáhá exportu ZKL slabá koruna a její letošní další propad vůči euru i dolaru?
Neřekl bych, že by obchodu slabší koruna v posledních týdnech příliš napomáhala. Vzhledem k tomu, že ZKL část materiálu pro výrobu ložisek nakupuje v zahraničí, prodražují se společnosti zase dovozy, takže v konečné podobě se výsledný efekt vyrovnává. Pravdou je, že koruna je v posledních letech celkem stabilní měnou a pokud nedojde k jejímu “zpevnění” jako v období z počátku tohoto století, tak na vývozy ZKL bude mít tento fakt minimální dopad.
Jakou pozici zaujímá ZKL v Argentině?
Značka ZKL se poprvé objevila na argentinském trhu v roce 1962. Nejdříve její obchodní zájmy v zemi zastupovala afilace ŠKODA PLATENSE. Obchod v období působení této společnosti celkem slušně vzkvétal. Zabývalo se jím celé jedno samostatné oddělení této afilace a mělo významný podíl na krytí provozních nákladů firmy ve své době. Toto oddělení čítalo i více jak deset lidí, komoditě odpovídal i celkem slušný sklad a jeho struktura. Po rozpadu monopolu zahraničního obchodu v roce 1989 se začaly jednotlivé výrobní podniky postupně zapojovat do zahraničně-obchodní činnosti a ZKL nebyl výjimkou. Možno ale říci, že právě období let osmdesátých se velkou měrou zasadilo o pozici značky v zemi dnes. V konkurenci ostatních renomovaných světových značek zaujímá ZKL v Argentině průběžně pátou až šestou příčku.
Jaká je skladba vašich odběratelů? Ve kterých oblastech strojírenství působí?
Nejvíce se ložiska ZKL dodávají do segmentu agro-průmyslu. Naši hlavní odběratelé působí v hlavních pěstitelských oblastech sóji, tedy plodiny, která je dnes hlavním vývozním artiklem země, a tím i největším zdrojem devizových příjmů. ZKL je ale také významným dodavatelem do traktorky PAUNI nebo velkého ropného kombinátu YPF. Dále dodává ložiska výrobcům převodových skříní aj. Jde tak o konečné spotřebitele jak typu OEM (prvovýroba), tak EDU (použití v již fungujících provozech).
Po jakých typech výrobků ZKL je v zemi největší poptávka?
V Argentině je prodej po jednotlivých druzích rozdělen celkem rovnoměrně: 40 % kuličková, 35 % kuželíková a 25 % soudečková a válečková ložiska. Zájem začíná být i o speciální a velkorozměrová ložiska.
Zvažujete vybudování vlastního výrobního závodu v Argentině?
V roce 2011 vybízel dlouhodobě stabilní obchod k založení vlastního provozu na kompletaci některých typorozměrů. Ovšem se zavedením instrumentu dovozních licencí, zrušením volné směnitelnosti argentinského pesa a zahájením devizové regulace v dubnu 2011, vedení koncernu nakonec od tohoto záměru ustoupilo. Zhoršující se ekonomická situace v zemi dala tušit, že takový druh podnikání by byl velmi riskantní a po zkušenostech, kterých jsem nabyl v následujících dvou letech, jsem dnes přesvědčen, že toto rozhodnutí bylo správné.
Jaká je současná politická situace v Argentině?
Politická situace v zemi je celkem stabilní. V čele státu je prezidentka, které letos končí druhé volební období a svůj mandát už nebude moci prodloužit. Koncem tohoto roku v zemi proběhnou prezidentské volby, které do čela státu vynesou novou osobnost. Věřím, že i nadále povládne demokratický režim, který vytvoří dobré předpoklady pro větší zapojení země do mezinárodního obchodu. Znovu tak snad přivolá i zájem investorů. Tento fakt si ale vyžádá řadu změn, především odstoupení od ochranářské politiky. Nebude to jednoduchý proces, země se bude muset něčeho vzdát, ale má-li postoupit vpřed, bude tento krok muset učinit.
Jsou vaši argentinští partneři odlišní od těch evropských?
Mentalita obchodních partnerů snese srovnání se zákazníky v Evropě. Jde povětšinou o solidní zákazníky, kteří na trhu působí desítky let. Problémy s placením v Argentině, Brazílii, Uruguayi nebyly nikdy, v ostatních zemích výjimečně. Občasné reklamace ve věci zámořského balení z období let 2010 - 2011 jsou dnes již také minulostí, neboť jeho nový typ překonal i tyto celkem sporadicky reklamované nedostatky.
Daří se Vám na argentinském trhu posilovat pozici? Jaké jsou plány ZKL do budoucna?
Spíše než posilovat pozici se snažím o udržení pozic stávajících, což není jednoduché. Vzhledem k překážkám, kterým importéři do Argentiny dnes čelí, je dnes hlavní snahou afilace zvyšovat objem obchodu se zákazníky v ostatních zemích Latinské Ameriky. Teritorium Latinské Ameriky si z obchodního hlediska zaslouží rozvíjet a pro značku ZKL jako takovou má bezesporu svůj význam. Má zde svou klientelu, dobré jméno, věhlas a konkurence o ní velmi dobře ví. Velký potenciál je zejména v Brazílii, kam dnes zájem o rozšíření obchodu směřuje nejvíce. Stojí ale nejvíce námahy, prostředků a úsilí. Pevně věřím, že v tomto roce zde přinese naše úsilí konečně své plody. Výroba ZKL podpořila projekt vývojem nových speciálních ložisek a proces jejich homologace byl úspěšně završen právě před několika dny. Od něho si slibujeme, že nastartuje novou etapu v rozvoji našich vztahů v Brazílii a budu jen rád, když za rok budu moci tento fakt potvrdit i příslušnými čísly.
Děkuji za rozhovor.
*Koncern ZKL vznikl integrací českého ložiskového průmyslu s více než šedesátiletou tradicí, zajišťující výzkum, vývoj, výrobu a prodej ložisek ZKL. Vznik koncernu je datován k 1. 7. 1999. ZKL je největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě.
ZKL Group se zaměřuje především na vývoj a výrobu svých produktů. Proto oblast prodeje, podpory a obsluhy koncových uživatelů zajišťuje obchodní organizace ZKL Bearings CZ, a.s., která kromě přímého zaměření na partnery z oblasti OEM spolupracuje také s rozsáhnou sítí autorizovaných distributorů. Ve významných světových teritoriích pak zajišťují prodej a podporu přímo také dceřiné společnosti koncernu ZKL.
Text: Lenka Rudišová
Foto: lesensky.cz
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc