Jan Breburda – manažer sportovních prodejen Sanasport
16.11.2016 09:25 | Dita Brančíková
Kdysi býval hokejistou a tanečníkem, dnes je jedním z nejlepších českých amatérů v badmintonu a vede dvě prodejny české běžecké speciálky Sanasport. Nahlédnout do zákoutí profese, prodejní úspěšnosti na trhu a dalších postřehů můžete v našem rozhovoru.
Jak se člověk dostane od studia ekonomiky do sportovního obchodu?
Překvapivě snadno. (úsměv) Nechtěl jsem začínat pracovní kariéru v korporátní sféře, hledal jsem spíš něco menšího, kde budu mít blízko ke sportu a komunikaci s lidmi. A to se povedlo.
Takže jsi rád sportoval od dětství?
Přesně tak. Dva roky jsem hrál hokej, deset let jsem závodně tancoval. Dnes hraju hlavně badminton.
Proč jsi skončil s hokejem a tancováním?
Hrát hokej znamená brzo vstávat a tehdy to nebylo nic pro mě. U tancování se vstáváním na večerní vystoupení problém nebyl, (smích) ale partnerky u tance většinou nevydrží moc dlouho, tak jsem to zabalil. Badminton mě ale baví pořád, účastním se největší amatérské ligy a vůbec nejsem špatnej. (smích)
Většina lidí tě dnes zná hlavně jako „sanasporťáka“. Co tě na současné práci nejvíc baví?
Hlavně že to není stereotypní práce, kde bych dělal pořád to samé. Každý den mě čeká něco nového a výzvy já překonávám rád. Baví mě pomáhat lidem řešit jejich sportovní potřeby a problémy, navíc máme výborné týmy v Brně i v Olomouci, takže je práce skoro jako má druhá rodina.
Začínal jsi jako řadový prodejce, po dvou letech už máš na starost obě české prodejny Sanasportu jako manažer. Co taková práce obnáší navíc?
Je toho dost, samozřejmě víc zodpovědnosti, mám hodně starostí s plánováním a logistikou, už se nedostanu tolik do klasického prodeje. Na druhou stranu konečně dělám management a ekonomiku, tedy to, co jsem studoval, a fakt mě to baví.
Sanasport prodává i věci do haly, ale je známý hlavně jako běžecká speciálka. Co ty a běh?
Ze začátku byl pro mě běh a především ten vytrvalostní skutečně za trest, já jsem spíš sprinter. Teď už je to takový menší trest. (smích) A doufám, že tenhle článek nebudou číst moji nadřízení. (smích) Ale teď vážně – běh je skvělý doplněk pro kondici, takže si tréninky při hraní badmintonu nemůžu vynachválit. Běhání je nejpřirozenější lidský pohyb a fyzickému zdraví výrazně přispívá.
Jací jsou podle tebe čeští běžci?
Hodně nároční. Když budu brát ty, co k nám chodí nakupovat, pak jsou vždy perfektně připravení. Hodně běhají, mají velké teoretické znalosti, přesto si přijdou pro radu. Je radost se s takovými lidmi bavit.
V mnoha oborech koukají lidé při nákupu hlavně na cenu, jak to je u vás?
Cena je pochopitelně důležitá, ale není nejdůležitějším faktorem. Dřív to bylo trochu jiné, ale dnes lidi víc řeší poměr cena/výkon, rádi si nechají doporučit kvalitní věci a nebojí se za ně připlatit.
Když budu chtít začít běhat, co k tomu potřebuji?
Odhodlání, radost a jedny kvalitní boty. Bez funkčního oblečení se na začátku běhat dá, ale bez správné obuvi se člověk neobejde. Hodně lidí asi zauvažuje nad koupí bot někde v supermarketu, ale ničí si tím jen zdraví.
Jak takový nákup běžecké obuvi vypadá? Přijdu do prodejny a řeknu: „Dobrý den!“ Co se děje dál?
Taky hezky pozdravíme. (smích) Pak budeme hodně mluvit. Zjišťujeme co nejvíc věcí, třeba jak často člověk běhá, po jakém povrchu, jaký má typ došlapu apod. Potom vybereme několik vhodných bot různých značek, zkoušíme, zákazník se může proběhnout na páse. Času u nás stráví většina lidí určitě víc než v klasické obuvi.
Pro zjištění došlapu děláte tzv. diagnostiku došlapu. Může si člověk vybrat vhodné boty i bez ní?
Třeba při výběru trailových bot do terénu není tolik nutná, protože poloha nohy se vůči terénu hodně mění. Ale jak jde o neustále stejný pohyb, tedy typicky při běhu na pevném povrchu jako silnice, tam se diagnostika hodí. My ji děláme zadarmo bez toho, aby si člověk musel něco koupit, takže minimálně zjistí něco o sobě.
Jaké značky vlastně prodáváte? A kterým se v Sanasportu nejvíc daří?
Téměř všechny, co ve sportovním světě něco znamenají: Adidas, Asics, Craft, Inov-8, Mizuno, Reebok a spoustu dalších. Co se týče prodejů, jednoznačný vítěz není, poptávka je po všech. Nejznámější značkou je u nás Asics, se kterým jsme začínali.
A co ty jako prodejce? Jakou máš úspěšnost, když někoho obsluhuješ?
Díky povinnostem vedoucího už neprodávám tolik jako dřív, ale kdykoli se můžu lidem věnovat, jsou vždy spokojení bez ohledu na to, jestli nakoupí nebo nenakoupí. Sám mám radost, i když jim jen dobře poradím a udělám pro ně maximum. Žádnou statistiku si nevedu, i když bych možná měl – určitě bych byl někde nahoře. (smích)
Kdybys na závěr mohl dát běžcům jednu jedinou radu, jaká by to byla?
Dělejte vše v klidu, ať si něco neuděláte. Běhání je hodně o hlavě, důležité je hýbat se, není potřeba se přepínat, nebo si něco dokazovat. Hlavní je mít z pohybu radost.
Děkuji za rozhovor.
Text: Dita Brančíková
Foto: archiv
Vytvořeno ve spolupráci: BVV www.bvv.cz
Sanasport www.sanasport.cz
Korektura textu: Vladana Hallová
Produkce: Dita Brančíková
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz
Tagy: sport, business, BVV, In joy,
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc