Lukáš Pleskot – zakladatel a hlavní manažer herního portálu PLAYzone.cz


Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano
01.12.2016 07:18 | Dita Brančíková

Zakladatel PLAYzone.cz, jednoho z největších herních portálů v České republice. V současnosti stojí za takovými projekty jako Mistrovství ČR v počítačových hrách, nebo nově i Vodafone Mistrovství ČR v mobilních hrách. Lukáš Pleskot patří rozhodně mezi přední osobnosti herního průmyslu a v současnosti navazuje partnerství s největšími firmami v oboru. Zahraje si však nějaké hry i doma? A jaký má názor na nový trend youtuberů?

Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

Vedete nejnavštěvovanější herní portál v ČR. Jaké byly vaše začátky?

Celé to začalo jako koníček. Začal jsem hrát počítačové hry, konkrétně Counter Strike. Měl jsem svůj vlastní tým s kamarády a časem jsem pro to chtěl dělat trošku víc. Začal jsem proto organizovat soutěže, turnaje a provozovat herní servery. Nejdříve to bylo v uzavřené skupině mých kamarádů, ale postupně se přidávali další hráči, až z toho vznikl takhle velký portál.

 

Již jste naznačil, že jste byl od mládí vášnivý hráč. Od kolika to přibližně bylo let?

Řadím se ještě mezi ty, kteří pamatují začátky počítačů, takže to bylo od mých dejme tomu čtrnácti let. Tehdy jsem měl svůj první počítač.

 

Jaké jste v té době hrál hry? Měl jste nějakou nejoblíbenější?

Nikdy nezapomenu třeba na Dune II nebo Command and Conquer. Velkou roli ale hrál právě Counter Strike. Kromě těchto her patřila k mým oblíbeným i hra Diablo, kterou určitě mnoho lidí zná.

 

Jak byste popsal podmínky, když jste jako dítě hrával? Vezměme v úvahu třeba i kvalitu počítačů apod.

Podmínky jsou samozřejmě diametrálně odlišné. Ačkoliv ale bylo v té době v porovnání se současností všechno horší a pomalejší, tak počítače zvládaly požadavky i náročnost tehdejších her. S vývojem náročnosti her se tedy vyvíjí i kvalita hardwaru. Dnes je vše samozřejmě někde úplně jinde, ať už z pohledu počítačů, tak i vybavení. Technologie se rozvíjí, pořád se hledají nové nástroje a způsoby, jak hry zlepšit. Celý tento elektronický sport, jak toto odvětví nazýváme, se posouvá do oblasti klasického sportu. Má to stále více společných rysů. Až na ten pohyb jsou ostatní věci více méně totožné jako třeba ve fotbale.

 

Tehdy asi hrálo méně lidí. Byli to pravděpodobně hlavně speciální hráči, dnes však může hrát prakticky každý. Čím si myslíte, že je tento vývoj daný?

Strašně se rozvinula dostupnost internetu a vůbec dostupnost počítačů. Dříve byla koupě počítače záležitost třeba 60 000 Kč, dnes si koupíte slušný herní počítač za 25 000 Kč. Celý vývoj je však ovlivněn hlavně rozvojem internetu. Současné hry se hrají především online, takže nehrajete proti počítači, ale proti reálným lidem, kteří mohou sedět kdekoliv. I díky tomu roste herní popularita a vůbec celková základna hráčů.

Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

 

Co vás přivedlo právě ke hře Counter Strike?

V tuhle chvíli už přesně ani nevím, ale určitě mě k tomu přivedl někdo z okolí. Prostě mě to začalo bavit. Popularity této hry si ale všímáme i dnes, například při vytváření obsahu našich akcí. Obrovskou výhodou je srozumitelnost hry. Jedná se o akční hru, kde proti sobě stojí dva týmy, jejichž cílem je zlikvidovat jeden druhého. Jsou zde policisté a teroristi a každý zná svou roli. I člověk, který hru nikdy neviděl, se během pěti minut zorientuje, což u spousty jiných her takhle není. O některých hrách musíte mít hluboké znalosti, abyste chápali, o co v nich jde.

 

Mnoho hráčů říká, že jim hraní her pomohlo v učení jazyků. Je to i váš případ?

Ano, rozvíjení jazykových dovedností je určitě pozitivní věc na hraní. Při online hraní spolu hráči vytváří týmy a musí spolu komunikovat. Online svět smazává hranice zemí a hrát můžete s kýmkoliv na světě. K tomu potřebujete především angličtinu.

 

Jaké byly začátky PLAYzone? Bylo snazší shánět sponzory, když jste se mohl opřít o zavedenou značku?

Jak rostl objem uživatelů spolu s fanouškovskou základnou našeho portálu, tak rostl i zájem partnerů a sponzorů, kteří přinášeli peníze. Dříve vypadala spolupráce s partnery dost často jen tak, že věnovali nějaké výhry do soutěží a měli zájem jen dotovat různé turnaje. Dnes se dá partnerství přirovnat opět třeba ke sportu. Partneři platí za visibilitu, kterou jim vytváříme u cílové skupiny v komunitě. K tomu samozřejmě přidávají opět nějaké výhry apod. Celkově se to ale posunulo dál. Spolupráce je založena na standardních tržních principech. Firmy platí za propagaci v gamingu stejně tak, jako by si chtěli zaplatit propagaci v jakémkoliv jiném segmentu.

 

Na brněnském výstavišti organizujete i Mistrovství ČR v počítačových hrách. Jak tento koncept vznikl?

Mistrovství se obnovilo v roce 2011. Brand existoval už před tím, ale v roce 2008 srazila celý koncept ekonomická krize. Tyto aktivity bohužel nepatří mezi nezbytné, a když na to marketingově nejsou peníze, tak se dají velmi jednoduše zrušit. V roce 2011 jsme opět cítili poptávku po tom, že se partneři chtějí v této komunitě zviditelňovat, a tak jsme seriál Mistrovství České republiky v PC hrách obnovili. V roce 2011 a 2012 se konala finále v hotelu Jezerka ve východních Čechách. Byly to spíše komunitní akce, což znamená, že hráči se sjeli a veškerá viditelnost navenek byla zajištěna pouze pomocí streamu. Akce nebyla založena na tom, aby na mistrovství přišlo hodně návštěvníků. Lidé to sledovali hlavně z domova. V letech 2013 a 2014 se akce přesunula na výstaviště do Prahy jako součást veletrhu For Games, kdy už bylo samozřejmě cílem přivést návštěvníky na výstaviště. Rozměry akce již byly větší, bylo zde pódium i prostor pro diváky. Od roku 2015 je mistrovství součástí festivalu In-Joy, který se koná na výstavišti v Brně. Letos máme i celou halu a získali jsme tím možnost více ovlivňovat některé věci tak, jak si představujeme.

Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

 

Podle čeho vůbec vybíráte hry, ve kterých se soutěží?

Necháváme se inspirovat západem a snažíme se reflektovat určitý celosvětový trend. Součástí Mistrovství České republiky v PC hrách jsou tři hry – Counter Strike, League of Legends a Hearthstone, což jsou celosvětově nejhranější soutěžní hry. Letos jsme koncept rozšířili o mobilní část – Vodafone Mistrovství České republiky v mobilních hrách.

 

I zde je o to zájem?

Určitě. Ten hlavní rozdíl oproti počítačovým hrám je v tom, že na mobilech hra trvá kratší dobu. Pro srovnání, zápas na Mistrovství ČR v počítačových hrách může trvat až tři hodiny. Takové to „casual“ hraní, když máme chvilku volného času, se ale stává stále víc populární.

 

Jak bude mistrovství v mobilních hrách vypadat v praxi?

Hráči budou mít telefony nebo tablety. Do seriálu jsme zařadili dvě hry. Vain Glory, která se hraje 3v3, takže v týmech 3 proti 3. Clash Royale je 1v1, takže 2 lidi sedí proti sobě a hrají.

 

Je potřeba nějaká registrace?

Ano, hráči se musí registrovat a hrát nějaké dlouhodobé soutěže. Probíhá online kvalifikace 3 měsíce před mistrovstvím. Finále pak hrají jen ti nejlepší. U mistrovství v PC hrách trvá kvalifikace celý rok. Na finále se opět dostanou pouze TOP hráči.

 

Hrajete nějaké hry i v současnosti?

Čas od času zkusím nějakou novou hru, ale spíše jen ze zájmu. Snažím se mít přehled o tom, co jde na trh, nebo co bude trendy. Občas mě chytne nějaká „casual“ hra z mobilní divize, která trvá právě do těch zmiňovaných pěti minut. Říkám tomu tzv. „záchodovky“. Aktuálně zrovna jednu takovou hraji. Když mám čas, tak si zahraji i pár her přes den. Dvě hodiny pracuji, pět minut si zahraji a pak zase jdu zpět k práci.

 

Pokud dobře vím, tak máte děti. Současným trendem jsou rozhodně youtubeři. Sledují některé z nich? Nebo naopak jste propagátorem spíše toho, aby děti trávily čas venku?

Mám dvě dcery. Jedné je 12 a druhé 8. A mohu říci, že je „youtuber mánie“ ani počítačové hry nezasáhly. Raději tráví čas venku nebo sportují, což považuji za ideální. Samozřejmě mi nevadí, když si čas od času vezmou tablet a něco si zahrají, ale všeho s mírou. Když si čas nějak efektivně rozdělí, tak v tom nevidím problém. Chvíli mohou být venku, chvíli musí věnovat přípravě do školy a chvíli si mohou dělat, co chtějí. Myslím si ale, že holky nejsou tak náchylné k tomu, aby propadly počítačům a hrám. U kluků je to jiné, to si pamatuji i ze svého dětství. Moje holky vlastně ani nemají počítač, jenom tablet.

Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

 

A mobilní telefony mají?

Mobily mají. Ty jsme jim pořídili přibližně v sedmi letech – v průběhu první třídy. Je to ale i dáno jistým společenským tlakem. Koupili jsme jim úplně obyčejný telefon. Nemělo smysl jim pořizovat nějaké výkonné mobily, protože jim to stejně pořád padalo. Až dnes má starší dcera nějaký solidnější telefon, na který si už zvykla. Ta mladší si ale vždycky po čtrnácti dnech vzpomene, že má telefon a vůbec to neřeší. Jsem tedy docela rád, že aniž bychom to museli nějak násilně filtrovat, tak ony samy k tomu nezískaly extra vztah.

 

Když porovnáte současnou generaci a generaci před 20 lety, v čem vidíte zásadní rozdíl? Třeba při srovnání způsobu trávení volného času?

Zásadní rozdíl je asi v tom, že my jsme ho opravdu trávili více venku a face-to-face s kamarády. Dnes když se lidi sejdou, tak mají většinou v ruce telefon a komunikují s množstvím dalších lidí online místo toho, aby si povídali spolu. To je běžný současný trend.

 

Jak vnímáte fenomén youtuberů? Zasáhlo vám to nějakým způsobem do vaší práce?

Určitě, rozšířily se nám tím možnosti našich aktivit. S youtubery spolupracujeme a vytváříme obsah na akcích, kterých se účastní. Je to jistě fenomén, který musíme sledovat a respektovat. Na druhou stranu mě osobně se to nějak nedotklo. Jsem už generace, která tomu nerozumí.

 

Se kterými youtubery spolupracujete nejvíce a jak tato spolupráce vypadá?

Nepřímo de facto se všemi, protože často na jejich akcích zajišťujeme techniku a herní nástroje, které pak používají při svých aktivitách. Přímo pak pracujeme především se streamery, což je ještě trošku jiná skupina lidí, kteří především umí komentovat hry. Stejným způsobem, jako třeba sportovní komentátoři.

 

Jak si myslíte, že se bude doba dále vyvíjet?

Určitě se vše hodně profesionalizuje a posouvá dopředu. Vše odstartovalo tím, že lidé komentovali hry, tzv. let´s playing. Dívali se, jak někdo hraje a přidávali k tomu komentář, anebo hráli sami a komentovali to. Dnes se hodně posouvají do tzv. vlogů a mapují určitým způsobem svůj život. Buď si uměle vymýšlejí scénky, nebo komentují své životní situace. Youtubeři se opravdu profesionalizují a tím, jak roste jejich popularita a jejich možnosti, si mohou pořídit lepší techniku. Celá produkce se tak dostává na vyšší úroveň, což je určitě správná cesta.

Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

 

Jaké máte plány do budoucna jako firma PLAYzone? Přemýšlíte o nějakém dalším aspektu podnikání?

Ne, právě naopak. V momentě, kdy se objeví nějaký boom, tak neuhýbáme z kurzu. Neustále se specializujeme na vytváření herního obsahu, v čemž jsme myslím nejlepší a chceme v tom pokračovat. Naším cílem je, aby si nás další organizátoři a pořadatelé festivalů najímali na to, abychom jim vytvářeli herní obsah. Pracujeme s komunitami, máme na ně dosah a chceme v rámci nich umožnit našim partnerům prezentovat se nějak jinak než prostřednictvím standardních médií.

 

A co rozšíření působení do zahraničí?

Takové ambice zatím nemáme. Spíš budeme usilovat o to, aby naše aktivity měly přesah z hlediska účasti zahraničních týmů v našich soutěžích a tím došlo k zatraktivnění toho, co děláme pro domácí publikum. Výkonnost hráčů a týmů na západě je na vyšší úrovni a české publikum baví sledovat ty nejlepší.

 

Jak vnímáte konkurenci? Je vůbec na trhu nějaká?

Konkurence zde nějaká je. Určitě ji vítáme, protože nás žene dopředu. Rozhodně se jí ale nebojíme a myslíme si, že jsme v tom, co děláme, nejlepší.

 

Děkuji za rozhovor.

 

 

 

 

Text: Dita Brančíková

Foto: Robert Vano www.robertvano.cz

Vytvořeno ve spolupráci:

BVV www.bvv.cz

Direct people www.directpeople.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano

foto: Robert Vano

Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano
Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano
Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano
Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano
Lukáš Pleskot, foto: Robert Vano

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Ing. Lenka Helena Koenigsmarková – podnikatelka, filantropka
Ing. Lenka Helena Koenigsmarková – podnikatelka, filantropka

05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...


Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta
Martina Hrušínská, MBA – generální ředitelka společnosti Melitta

12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...


Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha
Jana Večerková - zakladatelka a generální ředitelka Coding Bootcamp Praha

20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...


Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů
Radim Pařík – mezinárodní profesionální vyjednavač, prezident Asociace vyjednavačů

15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...


Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko
Barbora Hlaváčková – moderátorka, realitní agentka pro Portugalsko

16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...




Vyhledávání:
Newsletter:

Best of ... na Facebooku!
Menstyle.cz na Facebooku RSS iBestof
Nejčtenější články za měsíc
Nejžhavější tagy