Sebastian Wagner - jednatel Winning Group, autor startupu Tiskelník
01.08.2018 15:24 | redakce
Sebastian Wagner je Němec, který se usadil na Moravě a postupně vybudoval společnost Winning Group, která sdružuje rozmanité portfolio firem. Ty podnikají v oblasti stavebnictví, stavebního a strojírenského engineeringu a v neposlední řadě v tiskových službách. Startup Tiskelník je postavený na propojování studentů a firem, které je potřebují oslovit – prostřednictvím sponzoringu tisku studijních materiálů. Studenti je mají zadarmo a firmy jim do nich umísťují cílená sdělení. Jak se podnikání Sebastiana Wagnera vyvíjelo, kde bere nápady a co je podle něj důležité pro úspěch?
Foto: archiv S. Wagnera
Němec, který v Brně podniká ve stavebnictví a rozjíždí IT start-up. Jak se to přihodilo?
Pocházím z malé vesnice ve Schwarzwaldu, srdci německého průmyslu a zároveň malebného regionu, kam se jezdí na dovolenou. Vystudoval jsem strojařinu v Karlsruhe a začal pracovat pro amerického subdodavatele pro automobilový průmysl. Pracoval jsem na optimalizaci výroby včetně otvírání nových provozů. A když přišla ekonomická krize, padlo rozhodnutí pro úsporu nákladů přesunout část výroby do Česka, do Oslavan u Brna. Dostal jsem nabídku projekt vést a do dvou týdnů jsem se stěhoval.
Bral jsem to jako zajímavou šanci, a když jsem viděl, jaký má závod potenciál, zůstal jsem. Když jsem začátkem roku 2016 odcházel, měli jsme třikrát větší obrat, díky možnosti investovat jsme zmodernizovali výrobu a otevřeli nový závod ve Zbýšově. Zároveň jsem měl na zodpovědnost jiný provoz v Norimberku, který jsem přebíral s tím, že se měl zmenšit. Namísto toho jsme výrobu specializovali na produkty, se kterými jsme museli být blízko klientovi, což by z Česka bylo daleko. I tento závod jsme vytáhli do vysokého zisku.
Moje začátky v Česku každopádně byly čistě pracovní, a také jsem sem odcházel sám. Až v Brně jsem potkal manželku, která pochází z Polska. Z Varšavy, tedy z opačného prostředí, než já, vesnický kluk. I z toho důvodu nám Brno moc vyhovuje, protože je to velké město, ale ne příliš, tak na půli cesty mezi místy, odkud jsme sem přišli. Dlouho jsme v Brně bydleli, ale asi před dvěma lety jsme se odstěhovali do Popůvek, kde bydlíme v tiché ulici, ve které stojí jen sedm rodinných domů.
Nejde si nevšimnout, jak dobře mluvíte česky. Jak jste se to naučil?
Když jsem sem přišel, byl jsem naprostý workoholik, pracoval jsem od rána do večera, často sedm dní v týdnu. Práce bylo opravdu hodně a bylo potřeba ji rychle vypořádávat. Každý pátek odpoledne jsem měl jazykový kurz, ale to už mi nezbývaly žádné kapacity na učení jazyka. Proto jsem s kurzem po třech měsících sekl. Zároveň jsem ale začal jezdit s kolegy po služebních cestách a jednoduše se ptal, jak se řekne tohle či tamto. Takže jsem se učil česky poslechem. Jenže někteří kolegové používali peprnější mluvu a já ty výrazy nevědomky používal i v pracovní komunikaci. Takže jsem zavedl systém, který používáme i ve Winningu. Kdo řekne sprosté slovo, musí darovat určitou částku na dobročinné účely, tehdy mateřské školce v Oslavanech. Nevěřil byste, jak rychle se ti draze placení manažeři zkultivovali.
Pokud jste češtinu jen naposlouchal, musíte mít velký talent na jazyky. Nebo jste v Brně tak rychle zapadl?
Tak ohledně toho talentu mi ve škole tvrdili opak. Podle mého prostě musíte začít mluvit. Jeden starší kolega mi kladl na srdce, ať kašlu na gramatiku, vždyť hlavní je, když všichni budou vědět, co chci říct. Postupně jsem si taky našel české kamarády, začal chodit do hospody. Totiž, po třech pivech se opravdu mluví líp, rozhodně na začátku. Oproti tomu mnozí moji známí z řad expatů si to pivo nedokázali ani česky objednat, a nakonec stejně vždycky z Česka odešli. Myslím, že když člověk chce někde plnohodnotně žít, musí se zapojit do běžného života.
Jakým jazykem se vlastně bavíte doma?
Ze začátku jsme s manželkou mluvili anglicky, ona ale maturovala v němčině a já chtěl našim dětem předat svůj mateřský jazyk tak, jako ona na ně mluví polsky. Míchat do toho třetí jazyk, tedy angličtinu, už nám ale připadlo moc, proto se nakonec bavíme německy. A naše děti ve školce samozřejmě mluví česky.
Nakonec jste vystoupil z komfortní zóny korporátní organizace. Jak k tomu došlo?
Dostal jsem se do fáze, kdy jsem měl korporátu plné zuby. Zároveň jsem měl pocit, že mám podnikatelský talent, a začaly se kolem mě scházet nápady. A dal jsem se dohromady se svým dnešním společníkem, Pavlem Absolínem. Měl malou stavební firmu, která tehdy vesměs starala o správu jeho majetku. Pavel už chtěl Pamstav rozpustit, po mnoha úspěšných podnikatelských projektech si firmu beztak nechával jen jako takové zajištění na důchod. Ale nabídl jsem mu, ať to rozjedeme spolu a na plný plyn. Najali jsme spoustu kvalitních lidí a soustředili se na monolitické konstrukce, kde jsme viděli největší potenciál na českém trhu.
Druhý velký projekt skupiny Winning, tedy inženýrské služby orientované do velké míry na německý trh, začal tím, že mi spousta známých v Německu naříkala, jak nemají kapacity na uspokojení všech svých zakázek. Začali jsme se dvěma inženýry a dnes máme přes čtyřicet projektantů. Přitom bychom zaměstnali i osmdesát, kdyby nebyl takový nedostatek kvalifikovaných pracovníků.
Foto: archiv S. Wagnera
S vaším nejnovějším projektem tisknete studentům zdarma skripta, do kterých vkládáte reklamu. Kde se vzal tento nápad?
Koncept Tiskelníku jsme trochu okoukali ze západních trhů, ale zhodnotili jsme fungování obdobných služeb a náš projekt uzpůsobili pro tuzemské prostředí. Chtěli jsme být na českém trhu první, a už se chystáme do Polska a na Slovensko. Projekt je pro mě zajímavý v tom smyslu, že do teď jsem pracoval jen s produkty nebo službami, které už trh znal. Na začátku nám studenti ani nechtěli věřit, že to pro ně opravdu bude zadarmo. A firmy argumentovaly, že dnešní mladí lidé už beztak nic netisknou. Opak je pravdou, dle našich statistik si skripta tisknou studenti všech oborů, kunsthistorici stejně jako ajťáci. Lépe se čte, když máte materiály fyzicky před sebou, můžete si do nich dělat poznámky.
Teď už se k nám studenti vyloženě hrnou, máme tři nebo čtyři sta nových uživatelů denně. Celkem už máme asi 13 tisíc registrovaných studentů. Z pohledu firem je Tiskelník velice vhodný k rekrutování absolventů, umožňuje oslovit třeba jen strojaře v kraji, ve kterém podnikáte. Funguje ale taky jako marketingový nástroj – jeden náš zákazník, provozovatel autobusů FlixBus, má na svoji kampaň odezvu 7 procent, což je vysoce nadstandardní. Další výhodou Tiskelníku je intenzita zásahu, vždyť v momentě, kdy se student učí a přijímá reklamní sdělení, je jeho mozek vysoce aktivní. Zatímco reklama v tisku nebo v televizi vás může potkat i v okamžicích, kdy je vaše pozornost zcela rozostřená.
Čeho se při svém podnikání držíte, jaká je vaše cesta k úspěchu?
Stavíme na kvalitě a zdánlivě přežitém přístupu, že na co si plácneme, to platí. V korporaci mi mimo jiného lezlo krkem, jak je všechno zdlouhavé a neflexibilní, zodpovědnost jednotlivce se ztrácí v aparátu a schvalovacích procesech. Děláme to přesně opačně, naši lidé požívají největší možnou důvěru a volnost. Fungují jako malí podnikatelé, kdy si každý hraje na svém písečku. Tento přístup od nich samozřejmě vyžaduje víc, než jen vyplňovat tabulky. Musejí za svými výsledky stát.
Ale když člověk vidí, co sám dokázal, motivuje ho to k větším výkonům. Zároveň platí, že komu způsob našeho fungování nevyhovuje, ten sám odchází, takže jsme tady ve firmě zatím dali jen snad jednu výpověď. Je to myslím i velice moderní přístup v tom smyslu, že mladým lidem přece jen jde hodně o seberealizaci a spokojenost, nejen o peníze. Beru to tak, že když máte skvělé lidi, můžete být úspěšní v čemkoliv, v jakékoliv branži. I ve stavebnictví, ve kterém jsem podnikat začínal a které je spíš bráno jako rizikový byznys, taková old economy.
Foto: archiv S. Wagnera
Co byste poradil lidem, kteří jsou odhodláni rozjet vlastní projekt, ale váhají učinit ten poslední krok?
Zní to jako klišé, ale nejtěžší opravdu je, zbavit se dlouhodobých jistot a naplno se do svého záměru pustit. Mnohdy to ani není o tom, že by člověku chyběla odvaha, jako spíš o pohodlnosti. Také jsem to tak měl, když jsem v korporátu dostával vysoký plat a jezdil krásným služebním autem. Ale moc jsem chtěl vyzkoušet i něco jiného, než celý život dělat ve strojírenství. Tedy pokud si jste jisti, že je nová cesta pro vás ta pravá, tak na ni prostě vyrazte. Samozřejmě ale ne naslepo.
Důkladně vyhodnoťte svoje předpoklady, dobře připravte sebe a do posledních důsledků domyslete projekt. Při té příležitosti musím pochválit svoje původní působiště, Američané mě totiž naučili co nejpečlivěji pracovat s čísly. Když dokážete dobře počítat a promýšlet věci, je vlastně jedno, co děláte. Smysluplný a dobře realizovaný nápad se vždycky prosadí. Přesto se na začátku budete muset hodně učit a jistě uděláte nějaké chyby. S dostatečnou motivací i přípravou je ale ustojíte.
Chceme na příkladu našeho byznysu ukázat, že to jde, z nuly rozjet podnikání. A doufáme, že nás lidé budou oslovovat s jejich nápady, které si netroufnou realizovat. Můžeme jim s rozjezdem záměru pomoct finančně i mentoringem. Vedle dobrého nápadu a odbornosti totiž začínající podnikatel také potřebuje někoho, kdo se na rodící se projekt podívá zcela abstraktně, z podnikatelského hlediska. Zpracujeme si analýzu záměru, a pokud čísla budou dávat smysl, tak se dejme dohromady.
Děkujeme za rozhovor.
Text: Jaroslav Ostrčilík
Foto: archiv S. Wagnera
Produkce: Agentura Guideline
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc