Simona Kijonková – podnikatelka, majitelka firmy Zásilkovna
03.12.2018 11:00 | Eva Procházková
V roce 2010 založila Simona Kijonková firmu Zásilkovna, která nabízí komplexní logistické služby pro internetové obchody. Provozuje přes 2 tisíce výdejních míst pro osobní odběr, kde si již druhý den může zákazník své zboží vyzvednout. Zajišťuje přepravu do 11 zemí Evropy a chystá se na další. Začínala sama, později s několika pomocníky, zpočátku rozváželi zboží metrem v igelitových taškách… Dnes má její firma více než 500 zaměstnanců, spolupracuje s 20 tisíci e-shopy, denně vybaví až 85 tisíc zásilek. Simona Kijonková získala v roce 2017 titul EY Podnikatel roku 2017 hlavního města Praha.
foto: archiv Simony Kijonkové
Kdy jste se rozhodla stát se podnikatelkou?
O podnikání jsem snila odmalička. Neměla jsem úplně jednoduché dětství, často jsem přemýšlela o tom, co mohu udělat pro to, abych se měla lépe, a byla jsem odhodlaná jít za svým cílem. Velmi záhy jsem si při studiu začala přivydělávat na různých brigádách, vyzkoušela jsem si nejrůznější pozice. Těšila jsem se, že jednou budu vymýšlet a řídit vlastní projekty.
Co jste studovala?
Rozhodla jsem se pro cestovní ruch a jazyky. Pocházím z Karlových Varů a věděla jsem, že v tomto oboru by se dalo podnikat. Vystudovala jsem dvě vysoké školy a zároveň pracovala, abych si uhradila náklady na studium. S příchodem do Prahy jsem začala spolupracovat s čím dál většími firmami, měla jsem možnost pozorovat, jak fungují, jak se řídí velká společnost, vyzkoušela jsem si v praxi své schopnosti. Od mytí nádobí jsem to dotáhla až na marketingovou ředitelku. Byla to skvělá „škola života“.
Je praxe důležitější než studia?
Důležité je oboje. Díky škole jsem se naučila nacházet a zpracovávat informace a na jejich základě se rozhodovat, naučila jsem se, co je třeba k řízení firmy, získala jsem znalosti práce s počítačem. Díky praxi se umím poprat s problémy, které přicházejí, dokážu si srovnat, které úkoly jsou důležité a které méně. Každému bych ale poradila, pokud má nějaký výborný podnikatelský nápad, ať na nic nečeká a jde do toho. Já ho tenkrát ještě neměla…
Jaké byly vaše podnikatelské začátky?
Bylo mi třicet, měla jsem našetřené úspory a měla jsem pocit, že přišel ten „správný čas“. S kolegyní jsme se rozhodly pro obor marketingu a médií, se kterým jsme měly nějaké zkušenosti. Založily jsme mediální agenturu, otevřely kanceláře, najaly tým. Počátky byly úžasné, získaly jsme velké klienty, vše se dařilo. Pak ale přišel velmi rychlý konec. Finanční krize způsobila, že firmy začaly šetřit, mnohé ukončily svou činnost, rušily s námi spolupráci.
foto: archiv Simony Kijonkové
To vás muselo srazit na kolena…
Všechno jsme prodaly, vyrovnaly dluhy. Já jsem ale životem zocelená, nevzdávám se. Vyšla jsem z té prohry posílená. Přestože jsem měla možnost vrátit se ke své původní profesi na pozici, kterou jsem zastávala předtím a pokračovat v celkem úspěšné kariéře, rozhodla jsem se zkusit podnikání znovu, nechtěla jsem svůj sen opustit. Zavřela jsem se na pět dní do tmy – naprostého ticha a klidu jen s vlastními myšlenkami, analyzovala své chyby, přemýšlela, co dál.
Co jste vymyslela?
Jako svého koníčka jsem amatérsky zkoušela programovat, napadlo mě, že to by mohla být má cesta. Byla jsem odhodlaná se vše potřebné doučit, měla jsem opravdu silnou vůli. Založila jsem IT firmu. Během tří let jsme s kolegy založili klientům stovky internetových obchodů, webových stránek. Uměla jsem obchodovat, nestyděla jsem se ptát na to, co jsem v oblasti IT neznala, postupně jsem získávala jistotu. Firma prosperovala, zákazníci si nás doporučovali navzájem, byznys skvěle rostl.
Přesto jste se rozhodla IT firmu opustit a založit Zásilkovnu…
Naslouchala jsem svým zákazníkům, internetové obchody si stěžovaly na nepružnost logistických služeb, na to, že technicky ani procesně pro ně není nic připraveno, přestože takových firem velmi rychle přibývá. A já jsem dostala nápad – nikdo to nedělá, udělám to já!!! Logistické služby, které e-shopy poptávaly, se pro mne staly výzvou. Byla jsem naivní a nevěděla, co mě čeká, naštěstí. Byly to hodiny a hodiny práce, nejistoty, rizika. Zásilkovnu jsem vymyslela v roce 2009, začínala jsem vlastně znovu od nuly. S naprogramováním softwaru mi pomohli kolegové, kteří zůstali v IT firmě, vymyslela jsem název, logo, zvolila červenou barvu jako energii, jako ženu…
Jméno Zásilkovna je ryze české, nepřemýšlela jste tenkrát, že proniknete i do zahraničí?
Od počátku jsem chtěla postavit mezinárodní projekt, dnes musím říct, že se můj sen splnil. Řídím mezinárodní firmu v 11 státech, zanedlouho plánujeme být po celé Evropě. Jméno jsem vymýšlela tak, abych něco přinesla lokálním zákazníkům, aby se s ním dokázali ztotožnit a měli naši značku rádi. I to se povedlo – dnes jsme podle Hospodářských novin druhou nejoblíbenější značkou logistické firmy.
Co všechno jste zpočátku musela ve firmě dělat?
Všechno. Začátky byly velmi těžké. Byla jsem na všechno sama, takže jsem obsluhovala telefon, fakturovala, rozesílala maily s nabídkami, vysvětlovala, programovala systém. Od rána do noci, denně 15 hodin i více, nedokázala jsem ani usnout. Bylo to neskutečně náročné, a přestože mě spousta lidí odrazovala, šla jsem za svým cílem jako buldok. Byla jsem těhotná, stále na cestách. Začala jsem hledat spolupracovníky, tenkrát jsem potkala svého prvního zaměstnance. Byl to student, který hledal brigádu. Dnes, po osmi letech, je jedním z manažerů firmy. Je to krásný příběh, ale ne vždy jsem měla na lidi štěstí. I z domova, s miminkem v ruce, jsem dál vedla obchodování, marketing, programovala…
foto: archiv Simony Kijonkové
Stalo se vám někdy, že jste rozhodla, přestože vám to kolegové rozmlouvali…
Občas se to stává, ale kolegové si zvykli a víc mi věří, protože mnohokrát, když mě všichni zrazovali a má rozhodnutí se jim zdála nereálná, nakonec zjistili, že to byla rozhodnutí, která vedla k úspěchu. Já už dnes vím, že když se chce, jde cokoliv… Neuměla jsem pořádně programovat, řídila jsem IT firmu, nevěděla jsem nic o logistice, vedu velmi úspěšnou logistickou firmu, i když to opravdu není jednoduchý byznys. Nejvíc překážek jsem zdolala na samém začátku, všichni mě přemlouvali, ať to vzdám, moje maminka i manžel o mě měli strach. Postavila jsem si ale hlavu a šla opravdu proti všem.
Jaká jste šéfka?
Velice ráda poslouchám názory druhých a svá rozhodnutí vždy dobře promýšlím. Myslím, že muži dělají rozhodnutí více radikální. Mou metodikou řízení firmy je obklopit se lidmi, kteří jsou většími odborníky než já. Jsem šéfkou, ale mám kolem sebe velmi schopné a zkušené kolegy, na které se mohu spolehnout, umějí se rychle a správně rozhodovat, zatímco já jsem více empatická. Je to podle mě ta nejlepší možná kombinace. Baví mě s nimi pracovat, těším se na jejich nápady, díky kterým naše firma vzkvétá. Společně vymýšlíme inovace, respektujeme se, každý z nás vnáší to nejlepší, co v něm je.
Kdy jste měla ze Zásilkovny poprvé radost?
Už po několika měsících mi začaly chodit děkovné dopisy, nepsali jednotlivci, přicházely desítky mailů od spokojených zákazníků. Hodně mě to v těžkých začátcích povzbudilo, potvrdilo se, že jsme to vymysleli správně, že naše práce má smysl. Psali, že konečně nemusejí stát ve frontách, jak je vše jednoduché, rychlé a levnější, a to bylo přesně to, čeho jsme chtěli dosáhnout. První tři roky jsme byli ve ztrátách, měli otlučené kanceláře, topili ve skladu přímotopem, ale věděli jsme, že naše firma má budoucnost.
Jak byste vaši firmu charakterizovala?
Zásilkovna je velká mezinárodní firma, ale rodinného typu. Vládne tu pohoda, a když se lidé cítí v práci dobře, je to vidět na výkonech. Každý má možnost rychlého pracovního postupu, na vyšší pozici se dostává přibližně za rok. Je to i tím, že firma rychle roste, letos o 80 %. Každý nový zaměstnanec projde všemi provozy, vyzkouší si být řidičem, pracovat v depu, ve skladu. Posíláme na toto „pracovní kolečko“ i manažery, často se vracejí s velmi dobrými nápady na různá vylepšení, která můžeme realizovat. Některé firmy rychle nabírají nové zaměstnance a rychle je zase vyhazují. U nás je to jinak – mým principem je metoda shnilých jablek, kterou jsem okoukala od své babičky. Takové shnilé jablko by mohlo rychle zničit celou úrodu, musí se okamžitě najít a rychle a nekompromisně oddělit.
foto: archiv Simony Kijonkové
Pomáháte i dalším podnikatelům…
Podařilo se mi vybudovat velkou firmu, proto se zase já snažím pomáhat druhým, především v rámci investic do start-upů. Ale protože řídím velké množství projektů, na další start-upy už nemám kapacitu. Spoluzaložila jsem například projekt Robeeto.com, kde mohou lidé najít, případně nabídnout potřebné služby, jako mentor a investor jsem i v několika dalších firmách. Velmi často dávám rozhovory, píšu články, vystupuji na přednáškách – snažím se předávat zkušenosti a povzbudit začátečníky, varovat je zároveň před chybami, kterých jsem se dopouštěla v počátcích .
Je ve vašem oboru něco „typicky českého“?
V oboru logistiky se i díky nám hodně rozmohla odběrní místa s osobním odběrem zboží, stala se fenoménem. Doručení zboží z e-shopu koncovým zákazníkům tímto způsobem je asi padesát procent. Dalším fenoménem u nás je dobírka, která na Západě od nás není zdaleka tolik využívaná. V Německu či Velké Británii není vůbec běžné platit v hotovosti. U nás to postupně také klesá, ale pomalu. Elektronické platby ještě nejsou tak běžné.
Chtěla byste se Zásilkovnou „proniknout“ i mimo Evropu?
Zvažuji indický a brazilský trh. Indie je nejrychleji rostoucí e-commerce trh na světě, je dobré přemýšlet o jeho napojení na EU. K tomu jsou potřebné důkladné znalosti místního prostředí. Je třeba prozkoumat a zanalyzovat dopravce, možnosti trhu, co se nejvíc prodává, najít možné partnery ke spolupráci.
Jaké novinky vaše firma chystá?
E-commerce trh velmi rychle roste, zatímco logistický trh má zatím své stropy, velcí hráči brzdí rozvoj. Přemýšlíme, jak trhu pomoci. Hodně investujeme, letos jsme otevřeli několik dep, chceme vybudovat automatické linky a výdejní boxy, abychom klientům pomohli. Inovace vymýšlím nejen já, ale dnes už i celá řada mých spolupracovníků.
foto: archiv Simony Kijonkové
Jaké největší štěstí v byznysu pociťujete?
Štěstí pociťuji z mé rodiny, z mých tří dětí. Myslím, že jsem víc maminka než podnikatelka, když obejmu své děti, je to nesmírný pocit štěstí. V byznysu cítím úspěch, hrdost a uspokojení, že jsme to dokázali. Z nuly na sto za osm let, takových příběhů mnoho není.
Jak se těšíte na E-commerce ples?
Těším se moc. Celá ta myšlenka E-commerce plesů vzešla ode mě. E-commerce trh se úspěšně rozrůstá, není téměř nikdo, kdo by nenakoupil, alespoň občas, on-line. Je to oblast, která si rozhodně zaslouží velkou pozornost médií, zákazníků, myslím, že i vlády. Akce tohoto typu, jako je E-commerce ples, krásně ukáže veřejnosti, že je to obor s obrovským potenciálem, velmi důležitý pro českou ekonomiku.
Jak nejraději odpočíváte?
Pro mne je odpočinkem čas strávený s mou rodinou, dětmi a manželem ve vířivce, na horách, na výletě. Čas si najdu, kdykoliv chci. Dnes už mohu plně důvěřovat svým kolegům. Zatímco já odpočívám a nabírám síly pro další úkoly, byznys běží bez problému dál.
Děkuji za rozhovor.
Text: Eva Procházková
Korektura textu: Vladana Hallová
Foto: archiv Simony Kijonkové
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz
Komentáře
02.02.2025 | Věda a výzkum
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc