Tomáš Jindříšek – managing partner a spoluzakladatel agentury Dark Side
29.06.2013 07:58 | Michaela Lejsková
"Na restart kariéry nemusíme čekat do doby, kdy docílíme určité pracovní mety ředitele či manažera, ale jde třeba o přechod do jiného oboru či o začátek podnikání místo stálého zaměstnání." Tomáš Jindříšek
Tomáš Jindříšek je managing partner a spoluzakladatel agentury Dark Side. Předtím působil deset let jako ředitel OgilvyInteractive, internetové divize mezinárodní reklamní sítě Ogilvy. Tomáš je rovněž předsedou představenstva Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu. Marketingové komunikaci a internetu se profesionálně věnuje od roku 1998, pravidelně přednáší a publikuje, působí jako člen řady odborných porot a aktivně se zapojuje do projektů pro významné značky. Jeho koníčkem je pomoc obecně prospěšnému sektoru, mimo jiné působí jako člen rady Konta Bariéry, předseda představenstva neziskové organizace Jahoda a je duchovním otcem projektu Darujspravne.cz.
Můžete vystihnout moment, kdy jste věděl, že internet a oblast nových médií je pro vás ta správná cesta?
Nějak to vyplynulo ze situace kolem roku 2001. Náhodou. Vzpomínám si, že dva měsíce předtím, než jsem nastoupil do velké reklamní agentury, jsem viděl kultovní film Po čem ženy touží s Melem Gibsonem a říkal jsem si, že prostředí reklamní agentury je neuvěřitelný svět. Tehdy jsem byl projektový manažer v počítačové firmě, kde jsem se čerstvě věnoval internetu, a přemýšlel jsem o tom, zda ten film je fikce, nebo pravda. Realita se zas tak moc nelišila. (smích)
Jak přišlo rozhodnutí založit agenturu Dark Side?
Bylo to vyzrálé rozhodnutí po deseti letech na řídící pozici v mezinárodní agentuře Ogilvy. Spojil jsem se se správnými parťáky a domluvili jsme to za čtyři měsíce. Řada lidí se mě teď ptá, jaký je to velký rozdíl „být ve vlastním“, ale upřímně, já tam tak zásadní rozdíl nevidím. V korporaci jsem měl velkou svobodu a řídil jsem ji „podnikatelsky“, i když nebyla moje. Vlastní agenturu zase řídím jako manažer a ne jako vládce tvorstva. Mám moc schopné a nadšené kolegy, kterých si vážím, a to mě motivuje. Držím se citátu Davida Ogilvyho o zaměstnávání lidí, kteří jsou větší než vy, abyste neměli firmu plnou trpaslíků.
Nevstoupili jste na trh ve zrovna podnikatelsky příznivé době, i přesto se vám podařilo uspět. Nebyl to trochu risk?
Vlastně to byl plánovaný risk. Někdy je dobré jít proti proudu a vsadil jsem na to, že v době krize se naopak bude více hledět na efektivitu a zkušenosti lidí. U nás všichni včetně managementu pracují na projektech klientů. Takže za stejnou investici klient dostane více. A funguje to, po roce a půl na trhu děláme pro řadu významných firem. Jak se s nadsázkou říká, i na válce vždy někdo vydělá. Takže ke krizi se dá přistupovat aktivně.
Co byste poradil lidem, kteří chtějí začít nyní podnikat v internetovém byznyse i mimo něj?
Nejde tolik jen o znalosti a technologie, někdy se na to příliš upínáme. Stále jsme součástí komunikace zaměřené na lidi a schopnost naslouchat a pochopit byznys model našich klientů je pro mě důležitější než být jen odborníkem, který nekouká nalevo a napravo. Nechci mentorovat, ale někdy mi chybí trochu vzájemné úcty a pokory.
Jak vidíte budoucnost českého internetového trhu? Myslíte, že je ještě co objevovat?
Já osobně se učím každý den a pořád mě fascinuje, kolik je toho nového. Udivuje mě, že někdo s dvouletou zkušeností občas řekne, že už se vše naučil. (úsměv) Vše se propojuje, už není žádné off-line a on-line. Většina lidí dnes žije intenzivně v obou světech, a jak říká známý autor sci-fi: „Budoucnost už je nyní“. Jen se na ni musíme umět dívat. Zajímavé je, že řada lidí v byznysu se mě ptá, zda ten který koncept už někdo realizoval, a je to tedy prověřené. Ti správní se mě ptají, zda budou první, kteří to zrealizovali. A těch je logicky vždy méně.
Drží český trh krok s tím zahraničním?
Jak v čem. Jsou dokonce oblasti, které i předčí. Třeba v komerčním světě sociálních sítí jsme velmoc. Vznikla tu řada globálních projektů, jako je třeba Social Bakers, největší portál se statistikami a analýzami ze sociálních sítí, nebo projekt Brand Embassy, systém na zákaznickou péči na sociálních sítích.
A teď k vaší profesní kariéře… Který moment byste popsal jako vrchol kariéry? Nebo teprve přijde?
Vrcholů jsem zažil mnoho a věřím, že ještě přijdou další. Vnímám svou kariéru jako série drobnějších i větších radostí a úspěchů a logicky občas i proher a to mě baví. Nechci opakovat klišé, že cesta je cíl, ale já to tak mám. Potkávám příliš úspěšných lidí, kteří pořád pospíchají, aby se měli lépe a dosáhli toho či jiného, a pořád se dívají na ty úspěšnější a ne tolik na ty, které nechali za sebou. Vzpomínám si, jaké mi děda ve svých osmdesáti letech vyprávěl příběhy, a říkám si, co budu vyprávět já.
Dark Side společně se společností HR Spectrum přichází s konferencí Restart kariéry. Co vás přimělo k zapojení do takového projektu?
Je to především osobní zkušenost. Na restart kariéry nemusíme čekat do doby, kdy docílíme určité pracovní mety ředitele či manažera, ale jde třeba o přechod do jiného oboru či o začátek podnikání místo stálého zaměstnání. Troufám si říci, že se jedná o nejzajímavější konferenci roku, kde se nebudou přednášet jen poučky a strategie, ale jednoduše životní příběhy osob, které nějakým způsobem restart kariéry absolvovaly.
Na co se mohou účastníci těšit a co jim konference přinese?
Jsou to především osobnosti, které pracovaly v různých oborech. Iveta Radičová, která se od profesorky sociologie dostala k pozici premiérky a kandidátky na prezidentku SR. Dalšími prezentujícími jsou například Pavel Turek, bývalý manažer týmu McLaren Mercedes, Jana Žižková, bývalá CEO SAS Institute, Václav Dejčmar, spoluzakladatel DOX a majitel Czechoslovak Models, Inéz Cusumano, bývalá vrcholová manažerka, Evžen Cekota, kouč, Jiří Pavlíček, bývalý generální ředitel Johnson & Johnson, Aleš Michl, přední ekonom, Jozef Banáš, ekonom a top manažer, Libor Malý, který vybudoval LMC, nebo Božena Jirků, bývalá redaktorka ČT. Konference je postavená především na osobních příbězích těchto osob, které účastníkům přinesou reálné zkušenosti a inspiraci nejen pro jejich dosavadní kariéru, ale i životní směr.
Pomáháte i ve veřejně prospěšném sektoru. Můžete nám krátce představit organizace, které podporujete?
Je jich více. Konto Bariéry, Nadace Terezy Maxové, Jahoda, která pomáhá dětem na Černém Mostě, a další. Vypadá to asi rozsáhle a altruisticky, ale tak to není. Baví mě to a zase tolik času to nezabere, je to v rovině kontaktů a mnohdy propojování kontaktů z komerčního a nekomerčního světa. Líbí se mi nová vize světa, která vznikla na harvardské univerzitě, a aplikuje ji Nestlé ve svém společensky odpovědném přístupu, že ziskový a neziskový svět by neměl fungovat principem vítězů a poražených, ale zcela partnersky.
Připravujete neziskové projekty i v rámci Dark Side?
Ano, tak nějak to propojuji, šetří to čas. Děláme třeba některé weby a marketingové poradenství.
Kde si myslíte, že je potenciál v pomoci neziskovému sektoru?
Profesní dobrovolnictví je v plenkách. Kolik je marketérů, obchodníků, právníků, manažerů a dalších specialistů, kteří mohou zdarma poskytovat své služby neziskovkám? Nic moc to nestojí, a přitom z toho řada lidí může mít podobný zážitek jako třeba z kultury či sportu.
Děkuji za rozhovor.
Text: Ivona Novotná
Foto: archiv Tomáše Jindříška
Korektura: Alžběta Strnadová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc