Zdeněk a Pavel Lázničkovi - zakladatelé značky Hanibal
01.11.2022 15:32 | redakce
Motivace, milníky a kladný vztah k přírodě. Bratři Zdeněk a Pavel Lázničkovi se s námi podělili o svůj příběh ryze české firmy vystupující pod značkou Hanibal. Jaké je to podnikat se sourozencem? A co vás naučí podnikání? Nahlédněte do zákulisí odborníků na outdoorové oblečení a vybavení pro horolezectví, ale zejména celoživotních nadšenců turistiky a pobytů v přírodě.
Jaké to je dělat spolu dvacet let? Jak je výhodné či náročné podnikat se sourozencem, členem rodiny?
Zdeněk: Je to dobré. Máte oponenta a poradce v jednom na každý nápad, který chcete probrat. Pro nás je to výhodné, jsme každý úplně jiný a zároveň máme velmi podobně nastavené životní hodnoty. Také víme, že se můžeme na toho druhého 100% spolehnout.
Jaká byla vaše hlavní motivace pustit se do tohoto byznysu?
Zdeněk: Outdoor nám byl blízký už od dob, kdy jsme chodili do skauta. Navíc bratr už v oboru pracoval a měl tím pádem znalosti i kontakty.
Pavel: Já ten obor znal, dělal jsem ho (2 roky jsem pracoval pro malou síť outdoor obchodů) a chtěl jsem ho dělat lépe a na sebe.
Pavel Lázníček
Co považujete za nejdůležitější milník/y za celou dobu vašeho společného podnikání?
Zdeněk: Za ten největší považuji okamžik, kdy jsme přestali do firmy každý den chodit do práce a přenechali řízení řediteli. Předtím to bylo samozřejmě otevření druhé a třetí prodejny. Pak osamostatnění skladu. Pro mě byl milník každý nový e-shop. Zavedení principů svobody v práci a pak jejich opuštění.
Pavel: Návrat do Prahy (otevřeli jsme v Poděbradech), přechod z malého krámku (45 m2) do velkého, otevření dalších poboček, centrální sklad a po 20. letech „kamarádského byznysu“ přechod na model obchodní firmy.
Co považujete za největší výzvu za posledních 22 let vašeho podnikání?
Zdeněk: Nedostatek lidí a jejich fluktuaci, na kterou jsme nebyli zvyklí.
Pavel: Momentálně změnu pracovních návyků zaměstnanců a jejich nedostatek. Takže cesta k tomu, jak něco z toho automatizovat. Což je na prodejně jako jsme my (s nadstandardním servisem) opravdu těžké.
Říkali jste si někdy, že podnikání raději necháte?
Zdeněk: Párkrát ano.
Pavel: Nikdy mne to nenapadlo.
Plánujete vyrábět produkty pod vlastní značkou?
Zdeněk: Rádi bychom vlastní značku, ale máme na ní velké požadavky (například nevyrábět v Číně, ale v Evropě, ideálně v Česku). Navíc zatím máme jiné priority.
Jak byste stručně popsali vaši podnikatelskou cestu?
Zdeněk: Velmi pomalý růst v přátelském prostředí. Vlastně bych to přirovnal k lidskému životu. Nejdřív bylo dětství, tedy nadšení, radost, ale i dětské chyby. Pak puberta, tedy zkoušení různých přístupů k vedení firmy i práci s lidmi. Teď jsme ve fázi dospělosti, kdy chyb děláme málo, celé je to klidnější a firma už se obejde bez nás.
Pavel: Děláme pořád to samé, co v životě. Budujeme vztahový byznys. Se zákazníky, zaměstnanci, dodavateli. Rosteme organicky. Neplánujeme otevírání dalších prodejen, skokový růst na e-shopu. Chceme dělat dobře svou práci.
Zdeněk Lázníček
Co vás naučila koronavirová pandemie?
Zdeněk: Vždycky jsme si zakládali na tom, že se umíme změnit. Poslední roky to potvrdily. Poučení mám i z našeho stažení se z vedení firmy. A sice, že to bez nás jde ještě lépe. Naše odvětví nebylo pandemií zasaženo tolik, jako jiné.
Pavel: Nezaleknout se a rychle reagovat.
Čím je outdoorový trh v ČR /český zákazník specifický?
Zdeněk: Trh tím, že v Čechách máme poměrně hodně kvalitních výrobců outdoorového vybavení. Zákazníci o tom ví a rádi je nakupují.
Jaké zboží jde nejvíce na odbyt?
Pavel: Sezonní (v zimě např. péřové bundy, thermoprádlo…) + obrátkové zboží (jídlo, plyn, kartuše…) a boty. Ale to mluvíme o počtech kusů.
Co vás podnikání naučilo?
Zdeněk: Vždycky je nějaké řešení a zpravidla jich je dokonce víc, jen je nevidím.
Pavel: Nikdy nic nevzdávat.
Co byste doporučili začínajícím podnikatelům?
Zdeněk: Ptát se ostatních podnikatelů. Většina vám jich poradí ráda.
Pavel: Nespěchat na exit a na peníze. Dělat to, co máte rádi, jak nejlépe dovedete. A za nějaký čas se dostaví úspěch. Jsme v práci většinu dne (kdy nespíme), tak si to nedělejme nepříjemné.
Jaké máte konkrétní cíle do budoucna?
Zdeněk: My moc nejsme na velký růst, spíše na udržení kvality služeb a dobrých vztahů. Rádi bychom více prodávali do zahraničí.
Pavel: Efektivnější centrální sklad, který nemusí být nutně v Praze. Větší podíl e-shopu v zahraničí.
Pavel Lázníček
Věnujete se ochranou národních parků v ČR. Podporujete je finančně, ale zároveň pravidelně se svými zaměstnanci vysazujete nové stromy. Zároveň recyklujete poškozené stany, ze kterých vyrábíte voděodolné tašky atd. Kolik finančních prostředků v průměru vynaložíte ročně jako partneři na ekologické a environmentální projekty?
Zdeněk: Zhruba mezi 100 a 300 tisíci korunami.
Pavel: Nevím. Enviromentální je u nás led osvětlení, tašky, stavba prodejen z recyklovaného materiálu... Pokud se jedná jen o stromy a příspěvky na eko neziskovky, tak to jsou menší 100 tisíce ročně + naše práce (zaměstnanci se zapojují ve všední den, místo práce).
Děkuji za rozhovor.
Foto: archiv firmy Hanibal
Text: David Wilczek
Hanibal ve svých videích šikovně řeší problémy, které doprovázejí české národní parky. Pusťte si třeba rap battle Freerider vs strážce parku, Ultrahiker vs sportovkář nebo podcast PRO PARKY a uvidíte sami.
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc