Nikola Zbytovská - herečka
27.03.2013 22:16 | Michaela Lejsková
„Herec by neměl být ten, co touží být oslavován a milován, ale ten, co touží oslavovat a milovat!“ Nikola Zbytovská
Než se vydáte na kávu do kavárny či na jiné veřejné místo a pustíte se do rozhovoru s přítelem, pořádně se okolo sebe rozhlédněte, jestli není v blízkosti Nikola Zbytovská, která by tak mohla postřehnout některou z vašich peprných úvah. Mezi oblíbené činnosti herečky patří soustavné zapisování postřehů a tuto snůšku zápisků pak inscenuje do divadelních her, ve kterých můžete spolu s ní vidět její matku Danielu a kolegyni, herečku Báru Seidlovou. Tyto tři dámy tvoří divadlo zvané Malé(h)ry, kde můžete zažít vše, co je o nás o lidech, o tom, co je ze života.
Jak pohlížíte na rozdíl mezi činohrou a alternativním divadlem?
Záleží na tom, co si pod alternativou představujeme.
Já osobně jsem v takové alternativě vyrůstala! Občas, když jsem doma něco
hledala, třeba koště, maminka se na mě vyčítavě podívala a řekla: „Myslíš kouzelné
zrcadlo?“ Zmizelo jako rekvizita do Sněhové
královny. „Kde je napařovač na knedlíky?
Ten stříbrný?“ „Myslíš královskou korunu?“ A tak jsem si zvykla v obyčejných
věcech vidět to neobyčejné a smířila se s tím, že všechno nemusí být tak, jak
vás to učí ve škole, že to může být i jinak a že záleží jen na naší fantazii,
jak daleko se necháme unést. Pro mě tedy alternativní divadlo představuje
vlastní, osobitý přístup. Nevylučuje to činoherní herectví. Naopak, dobrý
základ herectví je pro alternativu nezbytný! Je to jako s tím koštětem!
Kdybychom nevěděli, že je určeno k zametání, celý vtip udělat z něho kouzelné
zrcadlo by neměl smysl!
Mohla byste
našemu čtenáři ještě nějak jinak přiblížit pojem alternativní divadlo?
Pojem „alternativní“ je zavádějící, protože se tím
označuje všechno, co není tak zvaně klasické, to, co se vymanilo ze starých
vyježděných kolejí. U nás to například znamená, že si texty píšeme samy a samy
děláme celou produkci. Jsme vždy inspirovány příběhy svých známých, kamarádů a
třeba i lidí, kteří kolem nás projdou na ulici. Chceme, aby divadlo bylo
odrazem života, který žijeme dnes. Ačkoli jedna píše, druhá režíruje, třetí chystá
scénář pro osvětlovače a shání sponzory, stejně nakonec všechno děláme všechny
tři. Některé profese, které jsou pro chod divadla potřebné, jsme se naučily za
pochodu. Takže v něčem jsme opravdu „velmi alternativní“ a neznalost například
produkčních zákonů nám umožňuje cestou pokus-omyl-pokus-„hurá funguje to“ přicházet
na vlastní pravidla.
Jste docela
mladá herečka, jak to máte s nabíráním zkušeností? Kde nejvíce čerpáte?
Všude. Všude, kde se dá. Postupem času jsem zjistila, že čerpat se dá z každé
situace a z každého člověka. Nic a nikdo totiž
není nezajímavý. A paradoxně ti „nejméně zajímaví“ bývají nejzajímavější.
Obyčejnost je v dnešním světě opravdu výstřední. Protože když všichni touží být
neobyčejní, ten obyčejný vynikne.
Těžíte něco
pro svoji profesi z každodenního setkávání s lidmi, ze společenského dění?
Často si říkám, že nikdy nejsem dost pohotová, abych
zaznamenala na papír všechno, co přes den vyslechnu. Zaposlouchat se do hovoru druhých je hodně inspirující.
Vytahuji papír a tužku a některé útržky hovorů si zapisuji. Ale stává se mi, že
jsem někdy překvapená, když tak mluvím a mluvím a mluvím, co za „ perly“ ze mě
občas padá. Perly – čti blbosti. Projede mi
hlavou: „Doufám, že tady u vedlejšího stolu nesedí někdo, kdo píše nový scénář.“
A pak si vytáhnu notýsek a ty největší „pecky“, co
ze mě vyletěly, si zaznamenám.
Patříte k
lidem, kteří mají dobrou paměť, nebo bez zápisníčku obrazně řečeno nevyjdete z
domu?
Zatím si pamatuju. Ale bez notýsku, papírku, staré
účtenky a tak dále nevycházím. Pokud nemám, kradu ubrousky.
Co jiného se čas od času v takovém
vašem zápisníčku objeví a k čemu poznámky obvykle slouží?
Když připravujeme novou inscenaci, často si třeba vzpomenu:
„Jejda, jak to ta paní v obchodě říkala o těch slevách?“ A běžím hledat
notýsek, papírek, starou účtenku nebo ukradený ubrousek…
Prostřednictvím své práce mnohdy
člověk nachází i sám sebe. Platí to i u vás?
Na sto procent. Jako v každé profesi, kterou děláte
rádi. Nejde ani tolik o konkrétní profese, ale o to, aby se člověk zabýval
právě tím, co ho těší, baví a na co má talent.
Je jedno, jestli vaří, uklízí, sází kytky, nebo hraje divadlo. Pokud člověk
dělá to, co miluje, vždycky se v tom najde.
Kolik ze svého času celkem věnujte práci?
Slovo práce zní jako něco, co člověk nedělá rád.
Inspiruje mě přísloví: Dělej, co máš rád, a už nikdy
v životě nebudeš pracovat. Nevidím rozdíl
mezi prací a volným časem. Na procházce v
lese si říkáme texty na zítřejší představení. V hospodě u stolu nás při obědě
něco napadne. Něco, na co jsme čekaly třeba několik týdnů! Nejlepší nápady
totiž přicházejí tam, kde na ně nečekáme. A
tak jsem si zvykla na ně nečekat. Když to
„nejde“, tak jdu prostě na kafe. Mám podezření, že tvůrčí nápady mají kavárnu
rády. Tak se „obětuji“ a na to kafe chodím často. Všechno se prolíná a vytváří něco, čemu říkám můj život.
Bez jakých
předpokladů si svoji hereckou dráhu vůbec neumíte představit?
Bez volné nohy. Základní předpoklad je svoboda.
Jak je tomu u vás v oblasti komunikace divákem? Jak ji navazujete na jevišti?
Jediná možnost jak navázat kontakt je pro mě milovat své diváky. Pak už to jde všechno samo. Vždycky jsem přišla na to, že dospělý člověk je vlastně „velké dítě“. Taky si rád hraje, a když cítí, že je v bezpečí, povolí si uzdu. Na každém představení si vybereme některého z diváků, kterého kontaktujeme. Někdy se na začátku trochu stydí, ale pak svou roli vezmou tak vážně, že se na konci představení vyskočí i uklonit. Herec by neměl být ten, co touží být oslavován a milován, ale ten, co touží oslavovat a milovat.
Vyhledáváte
komunikaci s divákem i po představení či úplně mimo divadlo? Z jakého obvykle
důvodu?
Často se nám stává, že potkáme své diváky po
představení v kavárně. Dáme se s nimi do řeči a z původně divadelních témat
přejdeme i na jejich rodinné radosti a starosti. Ve městě nás zastaví divák, který s námi spolupracoval, a
volá: „Já jsem Vraťa! Ten, co si od vás přebíral hrnec špaget při představení. První
řada, sedadlo 3!“ Často si sedadlo 3 nebo 4
dávají diváci mezi sebou k narozeninám. Ale
ten chudák, co dárek dostane, netuší, co ho čeká… Na jeviště nemusí! Ale stejně
je středem pozornosti… (smích)
Své diváky máme rády i mimo hlediště. Vždyť jsou to
ti, kteří se na nás přišli dobrovolně podívat, dvě hodiny se na nás dívali a
ještě nám zatleskali!
Jaké jsou
vaše postřehy, vztáhnu-li to na porozumění diváka tématu, na které bylo to
které představení zaměřeno?
Na divácích to poznáme už během představení podle
reakcí. Naše hry jsou napsány podle skutečných příběhů, které se dějí kolem nás,
a tak se můžeme sami sobě zasmát nebo se nad sebou i trochu zamyslet.
Za Ludvíka
XVI. si lidé chodili do divadla spíše pobrečet než porozumět příběhu. Kapesník
byl nutnou součástí vybavení návštěvníka. Jak to podle vás má dnešní divák?
Dnes nosí divák v kapse spíš mobilní telefon než
kapesník. V dnešní době jsou lidi strašně
sami a touží po spojení se stejně smýšlejícími lidmi nebo alespoň po pochopení.
Hledají sami sebe, hledají smysl života. Touží po
tom, aby jim někdo dával naději. A taky se touží zasmát a podívat se na své
problémy z nadhledu. I ty nejtragičtější situace mohou na jevišti vyznít
komicky a obráceně.
Foto: Robert Vano
Máte někdy chuť diváky za něco
napomenout nebo jim něco doporučit, poradit?
Ne! Každý má právo na své reakce a názory. Já mohu ovlivňovat jen ty svoje.
Některé potenciální návštěvníky divadla
může odradit to, že se o umění příliš nezajímají, mohou si myslet, že mu
neporozumí. Na co byste je nalákala, jak byste zlomila takové případné
přesvědčení?
Není třeba nic lámat. Stačí je pozvat jednou, třeba
zadarmo, na dobré představení. Pak už se vracejí sami.
Co se vy konkrétně snažíte divákovi
přinést, zprostředkovat?
Divadlo je taková forma meditace. Je to vzájemná
výměna energií mezi herci a diváky. Když je to tak, jak to má být, měl by být z
vás a diváků jeden celek. V podstatě jde o radost, o hru – hraní si.
Jakou přidanou hodnotu přináší
divadelní představení vám osobně?
Radost a hraní si.
Čím vás divadlo svazuje a čím naopak
osvobozuje?
Ničím nesvazuje a osvobozuje mě tím, že mohu život
vidět i jinak než racionálně a uvědomit si, že kolem existuje tolik věcí, které
ještě nebyly vědecky prokázány a pojmenovány, ale ovlivňují náš život. A tak
méně věřím zaběhnutým pravdám a víc pohádkám. To, co je možné v pohádkách,
je totiž možné i v našem běžném životě! Stačí tomu uvěřit a hned se začnou dít
zázraky!
Čím může svázat a osvobodit diváka?
Diváka
může svázat, když si vybere žánr nebo inscenaci, která neodpovídá jeho naladění
a vkusu. Musí sedět v divadle dvě hodiny a dívat se na to! Pak ho možná
osvobodí panák tvrdého alkoholu v divadelním baru. V lepším případě ho ale taky
může osvobodit to, že uvidí své problémy z nadhledu, že jsou třeba i jiné
způsoby, jak je řešit. Uvědomí si, že v nich není sám a že je třeba někdo, kdo
mu rozumí.
Děkuji za rozhovor.
Text: Michaela Lejsková
Foto: Robert Vano www.robertvano.cz
Make-up: Michaela Lejsková
Vytvořeno ve spolupráci s restaurací Zlatý Had v Praze www.zlatyhad.cz
Divadlo Male(h)ry www.divadlomalehry.cz
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
26.09.2023 | Narodila se v Praze a vystudovala obor dramatické umění a moderování na VOŠ herecké v Praze. Její ...
13.01.2023 | Je dcerou herce Jiřího Kodeta a Soni Kodetové, prapravnučkou legendárního plzeňského herce Vendelína ...
18.04.2022 | V českém showbyznysovém rybníčku je poměrně málo mladých, výrazných tváří, které divák ...
08.04.2022 | Herečka Anna Jiřina Karla Anežka Daňhelová má za sebou ve svých dvaceti osmi letech řadu zkušeností ...
17.11.2021 | Od roku 2013 působí jako výkonná ředitelka České televizní a filmové akademie. Organizuje udílení ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc