Klára Nademlýnská - módní návrhářka


Klára Nademlýnská, foto: Robert Tichý
20.04.2015 08:29 | Darina Blatská

Někteří lidé doposud tápou, jaké je jejich povolání snů. Klára Nademlýnská měla však od počátku jasno a ke své vysněné práci stoupala krůček po krůčku. Pro splnění svých vizí se nebála vydat na nějaký čas do světa a získat zkušenosti v jednom z největších měst módy – Paříži. Za důležité považuje neotáčet se do minulosti, ale jít stále kupředu. Dnes má uznávaná módní návrhářka svou specifickou značku Klára Nademlýnská, která v sobě snoubí ženskou křehkost a lehkost přírodních látek. Jak sama říká: „Oblečení není hlavním bodem, ale mělo by to být pro nás potěšení a hra.“

foto: Goran Tacevski

foto: Goran Tacevski

 

Věděla jste od začátku, že být návrhářka je prací vašich snů?

Věděla jsem, že chci pracovat s materiálem, šít šaty, protože jsem jako dítě vyrůstala v krejčovském prostředí. Maminka byla dámská krejčová a měla vystudovanou SPŠ oděvní. Od mého narození pracovala doma na zakázku a já ji od mala pozorovala. Líbilo se mi to natolik, že jsem nikdy nepřemýšlela, že bych mohla dělat něco jiného.

 

Co všechno jste pro splnění svého snu musela udělat?

Na školu jsem se dostala až na druhý pokus. Ten rok do druhých přijímaček jsem se hodně učila, abych u zkoušek prošla, chtěla jsem na oděvní školu a jinam ne. Pak už jsem během školy pochopila, že chci pokračovat v práci v oboru, ale ne dalším studiem. Po maturitě jsem se vydala do Paříže, kde první dva roky byly hodně náročné.

 

Máte za sebou spoustu zkušeností. Je něco, co byste nyní udělala jinak?

Když se člověk dívá zpět, jsou věci, které by šly udělat jinak, ale to bych pak měla jiné zkušenosti, nebo by se události vyvinuly jiným směrem. Já se moc neohlížím, zda bych něco měnila zpětně. Snažím se poučit z minulých chyb a pokračovat dopředu.

 

Co byste poradila začínajícím návrhářům?

Hlavně pevné nervy, nevzdávat věci, pracovat s chutí a pokorou.

 

Kde nejlépe získat praxi a cenné zkušenosti?

Jedině prací ve svém oboru člověk načerpá zkušenosti a posune se někam dál. Je dobré zkusit si věci od začátku a projít celým procesem. Pracovat pro různé značky, firmy, tím se dá nejvíce naučit a při tom si uvědomíte, co byste chtěli dělat za sebe, kterým směrem jít.

 

Máte recept na prosazení se ve světě módy?

Tady hraje roli více faktorů, ale jedním z nejdůležitějších je být důsledný ve své práci, nic nešidit a být připravený.

foto: Goran Tacevski

foto: Goran Tacevski

 

Máte nějakou módní ikonu?

Nemám konkrétní vzor, spíš mě inspirují různé ženy a jednou z mých múz je tvář našich kampaní Tereza Maxová. Je pro mě inspirací nejen svým vzhledem, ale svou pozitivní povahou a vnitřní krásou.

 

Musíte mít v hlavě spousty nápadů, kde čerpáte inspiraci? Co například děláte, když inspirace nemá své dny?

Některé nápady nosím v hlavě delší dobu. Některé jsou spontánní a rychle se mi mihnou myslí. Nosím u sebe notýsek na poznámky i na kresby, abych mohla zaznamenat vše, co mě napadne. Občas kreslím na okraje novin nebo účtenky, které mám v tu chvíli po ruce. Inspirace je ve všem okolo, ve filmu, hudbě, při procházce přírodou nebo ve vzpomínkách na to, jak chodila oblečená moje maminka.

 

Popište nám proces vzniku oblečení od nápadu až po jeho realizaci?

Když začínám další kolekci, vybírám látky, barvy a snažím si ucelit inspiraci-pocit, který má kolekce mít. To vše si musím nechat nějakou dobu uležet v hlavě a pak z toho vzniknou první nápady, kresby a pomalu se začne cela kolekce klubat ven. Když dokončím výběr látek, vím, co z nich bude vznikat a pak začíná proces stříhání a šití, kde spolu s mým týmem vše konzultujeme a dotváříme.

 

Kteří lidé pro vás pracují a co dělají?

Mám stálý tým lidí, kteří už znají způsob mé práce, s nimiž jsme naladěni na stejnou vlnu. Jsou to modelistky střihu, švadleny, moje asistentka, manažerka výroby a butiku a také shop asistentky, které jsou důležitou součástí celku.

 

Jakou techniku pro výrobu oblečení používáte?

Jsem zastáncem tradiční krejčoviny, mám ráda ruční zpracovaní, když máte hotovou věc v ruce a je na ní znát celý ten proces.

foto: Goran Tacevski

foto: Goran Tacevski

 

Odkud dovážíte materiál?

Materiály jezdím již řadu let vybírat na veletrh látek do Paříže. Většinou dovážíme látky z Francie, Itálie nebo Británie, ale jsou mezi nimi i látky od našich výrobců.

 

Když se oblečení ušije, co se s ním děje dál?

Po prezentaci kolekce se začnou jednotlivé modely vyrábět v limitovaných počtech kusů pro náš butik v Dlouhé ulici. Kolekce je rozdělena do částí a ty pak postupně dodáváme do butiku. Některé modely jsou jediný originál a nešijeme více kusů, některé lze také zhotovit na zakázku.

 

Jak se snažíte své výrobky zviditelnit?

Samozřejmě v dnešní době hodně fungují média a internet, ale zároveň stále platí osobní kontakty a doporučení. Účastníme se také pravidelně různých prezentací např. Mercedes Benz Prague Fashion Weekend, Designblok nebo Prague Fashion Night.

 

Jak vypadá běžný proces módních přehlídek?  

Pokud se jedná o projekt, jakým je např. MBPFW, je připravován daným organizátorem, tím nám odpadne část přípravy jako casting na modelky, make-up a vlasové stylisty, ale příprava je i tak náročná. Kolekce musí být připravena se všemi doplňky a detaily a prezentace na přehlídce je vždy trochu jiná než realita. Přehlídka je inspirací pro dané období, nejde o to předvést modely, jak bychom je nosili v běžném životě, jde o vystižení nálady a pocitu sezony. Má navodit určitou atmosféru a probudit v nás fantazii, která nás bude dál inspirovat.

 

Kolikrát do roka pořádáte módní přehlídky?

Účastníme se velkých přehlídek 1–2x ročně, pak jsou i menší prezentace během celého roku. Pravidelně také pořádáme různá osobní setkání se zákaznicemi u nás v butiku. Prezentace kolekce je nedílnou součástí této práce.

foto: Goran Tacevski

foto: Goran Tacevski

 

Modelky, které mají prezentovat vaši značku, si vybíráte sama?

Pokud se jedná o čistě autorskou přehlídku, pak ano. Co se týká samotné značky, je naší tváří Tereza Maxová, která je pro mě určitým ideálem spojení vnitřní a vnější krásy. Mám ráda zajímavé typy žen s osobním kouzlem.

 

Jste někdy sama sobě modelem nových kousků?

V procesu vzorování kolekce a výroby zkouším věci na sobě a svých kolegyních. Je to nejlepší zkouška toho, jaký pocit v oblečení mám, jak sedí střih a jak je materiál příjemný. Pro mne je vedle designu hodně důležité, jak model sedí na postavě a jeho zpracování. Když v něm máte strávit celý den, musí vám v něm být dobře, nesmí vás nijak omezovat. To, jak se cítíme v daném oblečení, z nás pak vyzařuje a působí na celé okolí. Oblečení je doplněk nás samotných.

 

Jak byste prezentovala svou značku?  

Mám ráda zdánlivě jednoduché věci s detaily a propracováním. Ráda míchám materiály a styly, které spolu jakoby nesouvisejí, krejčovinu s ženskou křehkostí. Nejraději používám přírodní materiály, které mají své charakteristické vlastnosti. Naše zákaznice hledají určitou osobitost a originalitu spojenou s kvalitou střihu a materiálu. Nechtějí potkat dalších xy stejných šatů.

 

Není pro vás výzvou prosadit se či usadit se v jednom ze světových měst návrhářů a módy?

Žila jsem deset let v Paříži, kde jsem začínala svou kariéru v módním světě. Byla to pro mne obrovská zkušenost a škola, ale doma jsem tady v Praze.

 

Jak byste popsala francouzskou konkurenci?

Samozřejmě konkurence je obrovská, Francie je mnohem větší trh než tady u nás s mnohem větším počtem návrhářů, to přináší spoustu problémů, ale pokud se vám daří, tak i mnoho možností, které tady nemáme.

Klára Nademlýnská, foto: Robert Tichý

Klára Nademlýnská, foto: Robert Tichý

 

Jak se vašima očima obléká český národ?

Za posledních deset let se toho opravdu hodně změnilo a spousta žen i mužů si našla svůj osobitý styl a vkus. Na druhou stranu se nedá mluvit o tom, že bychom mohli říct, že Češi mají svůj styl v oblékání, který nás charakterizuje, jak je to například u Italů nebo Francouzů. Vím, že oblečení není hlavním bodem, ale jak se říká – „šaty dělají člověka“. Oblečení by pro nás mělo být potěšení a hra.

 

Pokud bychom chtěli vylepšit svůj vzhled, kým bychom se měli inspirovat?

Hlavně bychom se měli „jen“ inspirovat, ne slepě kopírovat. Každý jsme originál a tím bychom se měli řídit. Co vypadá dobře na někom jiném, nemusí slušet nám.

 

Pokud bychom se chtěli oblékat nadčasově, kde se porozhlédnout?

Měli bychom se řídit svým životním stylem a podle toho vybírat oblečení. Každý máme jiné potřeby a nároky na oblékání, ale pokud si chceme pořídit nadčasové kousky, doporučuji investovat do kvality.

foto: Goran Tacevski

foto: Goran Tacevski

 

Prozraďte nám, jaké barvy a trendy pofrčí v tomto roce?

Aktuální jaro-léto je živé a optimistické a to se týká i barev – jasné pastelové tóny, nebo naopak jemné tělové-pudrové odstíny, květinové potisky, denim v retro verzi 70. let, odstíny v barevnosti od modré do zelenkavých barev a také nesmí chybět bílá.

 

Kdo všechno tyto trendy určuje?

Výrobci látek prezentují určité materiály a barevnost, kterou se návrháři inspirují, ale není to striktní diktát. V posledních letech se každá značka, každý návrhář orientuje na osobitý charakter značky. Podle toho pak vybírají materiály a barevnost celé kolekce. Novináři po zhlédnutí kolekcí na přehlídkách vyhledávají společné prvky z jednotlivých kolekcí a z nich sestavují trendy na danou sezonu. Už dávno neplatí, že se řídíme jednotným trendem. Současná móda je o individualitě.

 

Je něco, čeho byste chtěla ve svém profesním a osobním životě ještě dosáhnout?

Chtěla bych si v každé situaci zachovat určitou rovnováhu, nadhled a vnitřní klid a to platí jak pracovně, tak soukromě. Vše okolo nás je v neustálém pohybu a proměně, důležité je zůstat věrný sám sobě ve svém středu.

 

Děkuji za rozhovor.

 

 

Text: Darina Blatská

Foto: Goran Tacevski a Robert Tichý

Oficiální stránky: www.klaranademlynska.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz

foto: Goran Tacevski
foto: Goran Tacevski
foto: Goran Tacevski
foto: Goran Tacevski
foto: Goran Tacevski
foto: Goran Tacevski

Komentáře



Kategorie
Příbuzné články
Anna Tejklová – módní návrhářka a výtvarnice, majitelka značky Anna Anna
Anna Tejklová – módní návrhářka a výtvarnice, majitelka značky Anna Anna

13.02.2023 | Studovala výtvarné školy, časem se ale přeorientovala na práci módní designérky. V roce 2013 ...


Iva Matyášová – odborná poradkyně a lektorka Feng Shui
Iva Matyášová – odborná poradkyně a lektorka Feng Shui

21.12.2021 | Od roku 2017 předává tzv. Deekshu, která probouzí vnitřní sílu a uzdravuje na psychické, duchovní ...


Alexandra Mynářová - moderátorka, zakladatelka módní značky
Alexandra Mynářová - moderátorka, zakladatelka módní značky

20.03.2021 | Před několika lety musela opustit svůj post moderátorky v České televizi z důvodu možného ...


Blanka Kučerová - majitelka butiku Diverso
Blanka Kučerová - majitelka butiku Diverso

11.09.2019 | To, jak klientka vypadá, je její vizitka, míní majitelka brněnského butiku Blanka Kučerová. Jedním ...


Karolína a Michal Jankivovi - módní návrháři
Karolína a Michal Jankivovi - módní návrháři

20.08.2019 | Sourozenecká designérská dvojice Karolína a Michal Jankivovi patří na Slovensku mezi naprostou ...




Vyhledávání:
Newsletter:

Best of ... na Facebooku!
Menstyle.cz na Facebooku RSS iBestof
Nejčtenější články za měsíc
Nejžhavější tagy