Jadran Šetlík - umělecký fotograf
27.11.2014 11:10 | Michaela Lejsková
Rodiče známého fotografa, vystudovaná filoložka a novinář, přivítali svého syna na svět v italském Terstu, kde žil prvních pět let svého života. Až později se přestěhoval do Prahy, s italskou a slovinskou jazykovou výbavou, a začal se učit česky. Praha se stala jeho domovem, ale do Itálie se ještě mnohokrát vrátil a zásadně ovlivnila jeho profesní kariéru fotografa. Aktuálně se věnuje tvorbě portrétových fotografií, které bez jediné retuše a digitalizace aplikuje speciální metodou na plátno, aby tak uchoval obraz rozličných osobností pro další generace naprosto unikátním způsobem.
foto: Robert Vano
Hledání své
parkety ve fotografii máte již za sebou. Jaký byl váš vývoj?
Po dobu své fotografické kariéry jsem prošel
nejrůznějšími žánry. Na jejím samém začátku jsem se stal snad nejmladším
římským paparazzim. Bylo mi tehdy 14 let – první a současně osudovou hvězdou,
která prošla před mým fotoaparátem, byla Claudia Cardinale. Právě ona
předznamenala moji budoucí kariéru. Pak následovaly další – Brigitte Bardot,
Raquel Welch, Anthony Quinn, Peter Sellers, Tony Curtis, ale i Robert Kennedy a
řada dalších.
V pozdější době jsem se krátce zabýval reportážní
fotografií, později architekturou, designem, průmyslovou fotografií a konečně
oblastí, která mi byla nejbližší, a to byla reklamní a módní fotografie. Právě
tady vznikla celá řada kalendářů i reklamních kampaní pro nejrůznější české i
zahraniční firmy. Nejbližší proto, že jsem mohl pracovat se živými modely. To
mi zůstalo dodnes, i když už v jiné podobě.
Ohlížíte se za
tím?
Ohlížím a rád. Často a s melancholií vzpomínám
na své začátky. Nedávno jsem se potkal po
45 letech právě s Claudií Cardinale. Ukazoval
jsem jí fotografie z té doby a vykládal, jak se stalo, že jejím přičiněním dnes
dělám to, co dělám. Oba jsme se u toho pěkně pobavili i zasmáli.
Dnes ale děláte
úplně jiný žánr. Jak a kdy vás napadl?
Ano, dělám. Po mnoha letech v oblasti reklamy
jsem si řekl, že se chci zabývat fotografií, která nebude platná jen krátkodobé
komerci. Fotografií s nadčasovým přesahem, tedy portrétní fotografií. Portréty,
které budou předávány z generace na generaci. Tak, jak tomu bylo v dobách minulých,
kdy se lidé nechávali portrétovat malíři. K této příležitosti jsem vytvořil Galerii
Milenia Jadran.
foto: Robert Vano
Čím se tato
vaše galerie vyznačuje?
Pod tímto názvem vzniká celá řada galerijních
projektů. Jmenovat mohu například Osobnosti
naší vlasti – odkaz budoucím generacím, Významné osobnosti české
medicíny, Galerii
veteránů R.A.F., Andělské
portréty, Lica Rossii –
Tváře Ruska, Galerii
veteránů Velké vlastenecké války, Galerii
osobností Czech Top 100 a jiné... Jedná se vždy o tematické soubory portrétů
významných osobností nejrůznějších profesí i zemí.
Vy však
neděláte pouze portréty osobností…
Ne, rozhodně nedělám. Velmi často ze zabývám
rodinnými i dětskými portréty, soubory portrétů celých dynastií, portfolii
podnikatelů a manažerů. Ze všech jmenovaných pak většinou vznikají obrazové
portréty nejrůznějších formátů.
To jsou ty na
plátně?
Ano. Je to technologie, která sjednocuje všechny
druhy portrétů, které dnes dělám.
V čem je zvláštní,
unikátní?
V první řadě je to plně ruční proces od začátku
do samého konce. Fotografuji na klasický film, který vyvolávám, nikoliv
digitálně. Tak vznikají první náhledové fotografie. Z těch pak buď sám, nebo společně
s klientem vybírám nejlepší záběry. Z
hlediska kompozice, světla a hlavně výrazu.
Následně se vybraný záběr zvětšuje na
fotografický papír a vyvolává klasickým mokrým procesem. Když je fotografie
hotová, přichází technicky nejnáročnější část procesu, kterou je přenesení
fotografické emulze na malířské plátno. Následuje
vypnutí plátna na takzvaný blind rám. Nakonec
takto připravenou fotografii opracovávám povrchově štětcem. Speciálním gelem,
který používám, získávám plastičnost i hloubku portrétu, který se v tuto chvíli
už podobá více obrazu malovanému starými malíři. Pak už zbývá jen obraz
signovat a zvolit vhodný rám. Každý takto vzniklý fotografický obraz je
originál.
foto: Robert Vano
Kdy vás tato technika
poprvé napadla?
Před
časem jsem dostal nabídku vystavovat v jedné velmi prestižní světové galerii. Chodil
jsem se tam dívat na vystavované obrazy včetně portrétů malovaných starými
mistry a zrodila se ve mně touha se k nim technicky přiblížit. A tak jsem začal
přemýšlet. Podařilo se mi to nakonec pomocí jednoho starého technologa přes
fotografii. Trvalo rok, než se vše začalo dařit. Mezitím jsem to už nejednou
chtěl vzdát…
Jsou k aplikaci
určena speciální plátna a jsou některá plátna naopak úplně nevhodná?
Neřekl bych. Pochopitelně mám určitá plátna, na
která jsem si zvykl a se kterými se mi dobře pracuje.
MUDr. Bohdan Pomahač s rodinou
Je podmínkou
mít konkrétní fotoaparát?
Rozhodně není. Podmínkou je snad jen mít
fotoaparát na film. Ale teď
mluvím jen o tom, co já dělám.
Kolik
fotografií je potřeba udělat, aby vznikla jedna výsledná?
To je velmi různé. Někdy stačí půl filmu, jindy
nestačí tři filmy. Nikdy na to při fotografování nemyslím. Fotografuji tak dlouho,
dokud nemám pocit, že mám ve fotoaparátu to, čeho jsem u dané osoby chtěl
docílit. Krásné u filmu je, že výsledek vidíte až po jeho vyvolání.
Takže máte doma
fotokomoru?
Ano, takovou trochu větší. Ale už ne doma. Na
vyvolávání fotografií v koupelně už jen matně vzpomínám…
(smích)
Vzniká většina
fotografií v ateliéru? A jaké procento venku?
Skoro všechny vznikají v ateliéru. I když
cestuji po světě, vozím si s sebou mobilní
studio. Málokdo pozná, kde vznikl ten či jiný
portrét. V pražském ateliéru je
to pro mně pochopitelně nejkomfortnější. V exteriéru fotím jen výjimečně, ale
někdy pochopitelně také.
foto: Robert Vano
Jste schopen
vytvořit portrét na plátně i mimo domov?
To rozhodně ne. Je k tomu zapotřebí dost složité
a nepřenosné technické zázemí.
Fotografovat mohu kdekoliv na světě, ale přenos
fotografie na plátno dělám pouze
ve svém pražském ateliéru.
Kolik
potřebujete k vytvoření portrétu světel?
Zásadně používám jeden světelný zdroj. Pochopitelně
světla mám různá. Každé má svůj specifický charakter a vytváří svoji atmosféru.
Je pravda, že
vůbec neretušujete?
Je. Dnes se retušuje ve photoshopu. Ten já
nepoužívám, jelikož ani nemám jak. Mám
však při fotografování s sebou svůj vždy „živý photoshop“ v podobě své manželky Gábiny, která jako
vizážistka a stylistka každého před fotografováním pečlivě upraví. Líčení,
vlasy, oblečení. Práce musí být
udělaná velmi pečlivě, protože když je fotografie hotová, už nic opravit nejde.
Jak se má váš
klient na focení připravit? Co potřebuje vědět, mít s sebou, když přijde za
účelem získání portrétu?
Vždy, pokud je to jen trochu možné, se s
klientem scházíme nějaký čas před fotografováním. Jednak proto, abychom v den
fotografování před sebou nestáli poprvé, jednak aby se dozvěděl vše potřebné k
vlastnímu fotografování. Dostane se mu od nás informace ohledně výběru
oblečení, doplňků, jak si nechat od vlastního kadeřníka upravit, obarvit nebo
ostříhat vlasy, jakou zvolit manikúru, a tak podobně. Je to velmi důležité
především proto, aby se klient v den, kdy přijde na fotografování, cítil
komfortně. To je už polovina úspěchu! Vnitřní rozpoložení člověka je to nejdůležitější.
Jako v zrcadle se pak odráží na jeho zevnějšku. A aby se v průběhu
fotografování cítil dobře, to je už úloha naše, moje a Gábiny. Často se nám
stává, že klienti poté, co si už odnášejí hotové obrazy, vyjadřují radost nejen
nad hotovým dílem, ale současně přiznávají, že to pro ně byl naprosto nevšední
a nezapomenutelný zážitek.
Jak dlouho
takové focení trvá?
Záleží na tom, kolik lidí se současně
fotografuje, jestli jedinec, nebo rodina. Také záleží na zadání, rozsahu
požadovaného portfolia. U samostatného mužského portrétu můžeme počítat zhruba se
dvěma hodinami. U ženy jsou to čtyři hodiny, u rodinného portrétu, kdy se
zpravidla fotografují i samostatně jednotliví členové rodiny, je lepší v ten
den už nic neplánovat.
Stává se, že to
nevyjde a musíte fotit znovu?
Zatím se to naštěstí nestalo. (smích) Ale jak jsem již zmiňoval, fotografuji tak
dlouho, dokud nevidím, že „to tam mám“. Proto se i u takzvaného „dřeva“ vždy jeden
dobrý záběr najde.
Miroslav Zikmund
Máte svoji technologii
patentovanou?
Nemám. Každému s chutí doporučuji, ať si to
zkusí. Myslím, že brzy pochopí, oč je fotit na digitál a tisknout plotrem
rychlejší a jednodušší. (smích)
Na jakých
neobvyklých místech se vaše plátna objevila?
Tak například na zaoceánské lodi Queen
Mary kotvící na Long Beach v Los
Angeles, nebo uprostřed Sibiře.
Ivana Trumpová
Kam všude
do zahraničí vás vaše obrazy přivedly?
To bych se musel podívat do svého životopisu,
jehož součástí je i výčet mých autorských
výstav. Ale pokud si vzpomínám: Itálie, Rakousko, Švýcarsko, Německo, Polsko,
Slovensko, Slovinsko, USA, Rusko, Kazachstán, Čína a asi ještě někde jinde.
Co přesně se
skrývá pod názvem projektu Osobnosti naší vlasti – odkaz budoucím generacím, o kterém jste mluvil?
Když jsem přemýšlel nad názvem tohoto nově vznikajícího
galerijního projektu, dlouho jsem zvažoval, jak jej nazvat. Při tomto
stávajícím názvu jsem si občas říkal, jestli není tak trochu „staromódní“. Pak jsem
si ale současně řekl, že moje portréty jako fotografické obrazy také nejsou
žádnou avantgardou, ba naopak. Navíc
ztělesňuje moje pocity i to, co chci představit široké veřejnosti. To je galerie
skutečných osobností naší společnosti. Ne všichni jsou možná mediálně známí,
svým působením však výrazně přispívají k věhlasu místa svého působení, regionu,
země. A právě tito lidé si zasluhují, aby o nich věděly i budoucí generace.
foto: Robert Vano
Přišel jste na
něco zajímavého při styku s tak rozličnou skupinou lidí? Třeba jestli jsou lidé
s ohledem na svoji profesi specifičtí?
Přicházím na něco neustále. Je to nesmírně
obohacující. Pochopitelně skoro každý
člověk, který ve své profesi výrazně vyniká, je současně specifický. A to hned
dvěma směry. Já mám však většinou štěstí
na ty osobnosti, které jsou specifické tím lepším, pozitivním směrem. (smích)
Jak vnímáte u
nás jakýsi hlad po umění?
Já jej osobně vůbec nevnímám. Každý si své umění
musí umět najít. Nikomu jej nelze vnutit. Na umění také neexistuje recept. Je
to čistě pocitová věc. Věc osobních vjemů. V tom je krásné!
Litujete, že jste některé konkrétní osoby nefotil a už to není možné?
Ano, lituji. Pár jich je. Nejvíce mě mrzí člověk, se kterým jsem
byl kamarád. Vždycky mi říkal „ty bejku, vždyť je dost času“, a tak jsme focení
odložili na příště a v ten den šli raději na skleničku a „pokecat“. Pak jsem mu
několikrát volal. Naposledy, už byl v nemocnici, mi řekl: „Ty bejku, už to asi neuděláme…“ Byl to Arnošt Lustig. Dodnes si to vyčítám.
Jak se u vás
vyvíjel odhad na lidi, který je ve vašem oboru určitě důležitý?
Ano, jiný odhad jsem měl, když mi bylo 20, 30,
50, a jiný mám možná dnes. Přesto se, a asi je to dáno tím, že jsem věčný
optimista, snažím lidi vidět pozitivně. Pravda, párkrát se při tom člověk sice
zmýlí nebo i spálí, přesto mi to moji povahu ani pohled na lidi nezmění.
Dagmar Havlová a Václav Havel
V tom směru vás jistě ovlivňují vaše děti…
To zajisté. Mají pro mě obrovský význam a jsou v mém životě velkým motorem i neustálou motivací.
Už víte, jak je
důležité být dědečkem?
Vím to už celý rok, a to hned dvojnásobně. Je to
nepopsatelný pocit, pocit neutuchajícího štěstí spojený s jistou zodpovědností
jak vůči vnoučatům, tak všem mým dětem.
Někdy mám pocit, jako bych teprve teď začal
naplno žít! A tak doufám, že tu ještě chvilku pobudu, abych nejen stihl
vytvořit to nemalé množství portrétů, které plánuji, ale také měl dost času se
pověnovat těm mým malým „budoucím generacím“… (smích)
Děkuji za rozhovor.
Text: Michaela Lejsková
Foto: Robert Vano www.robertvano.cz a archiv Jadrana Šetlíka
Vytvořeno ve spolupráci s hotelem Alwyn v Karlíně www.hotelalwyn.cz
Korektura textu: Alžběta Strnadová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz
Sofie Šetlíková
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
21.01.2024 | Jak sama říká, již od dětství nedala vařečku z ruky, proto se rozhodla, vystudovat střední ...
12.08.2023 | V devatenácti letech odjel Josef Maršálek z rodné Moravy s pár tisícovkami v kapse vlakem do Prahy ...
07.04.2019 | Na cestu profesionálního fotografa se vydal před osmi lety. Bez uměleckých škol, kurzů, seminářů, ...
11.03.2019 | Během celého dětství a dospívání bylo jeho velkým koníčkem lepení modelů plastových letadel, ...
24.01.2019 | Petr Rajt má rodinnou pražírnu kávy v Lošově nedaleko Olomouce. Začínal jako obchodní zástupce ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc