Benteler Maschinenbau vítězí v soutěži Štiky českého byznysu 2016
24.10.2016 21:48 | redakce
Celorepublikovým vítězem letošního 13. ročníku prestižního žebříčku Štiky českého byznysu se stala společnost Benteler Maschinenbau CZ s.r.o., strojírenský dravec z Libereckého kraje. Zeptali jsme proto jednatele firmy Radovana Kouta se na porobnosti o výrobě i na vztah k regionu.
Jaké produkty nabízíte a kdo je vašim typickým zákazníkem?
Jsme strojírenská firma, vyvíjíme a vyrábíme speciální stroje a zařízení do dvou oborů. Pro automobilový průmysl to jsou linky pro výrobu dílců karoserií a podvozků s využitím technologií tváření za tepla a svařování. Druhým oborem je sklářský průmysl, kam směřují především stroje a linky pro mytí, povrstvení, laminaci a balení plochého skla. Zákazníky jsou tedy dodavatelé automobilek a zpracovatelé plochého skla.
Odkud vaše společnost původně pochází a jak široké jsou její evropské aktivity?
Firma na trhu pracuje více než 15 let. Patříme do skupiny Benteler, je to tradiční rodinná strojírenská firma se 140 letou historií a globální působností.
Čím se liší česká pobočka od těch ostatních? Má nějakou souvislost s aktivitami v Polsku?
Benteler má v ČR 7 závodů, 5 z nich se orientuje na výrobu dílců do automobilů, jeden je především distribučním místem pro trubky. Náš závod je výjimkou, my stavíme stroje na zakázku. V Polsku byl před několika týdny otevřen závod orientovaný na kompletaci modulů náprav osobních vozů.
Kde probíhá vývoj a modernizace postupů? Probíhá něco kromě samotné výroby i u nás?
U nás probíhá ucelený řetězec stavby strojů. Stroje a celé linky, které dodáváme našim zákazníkům, u nás koncipujeme, vyvíjíme, zkonstruujeme, smontujeme, naprogramujeme a otestujeme. Poté jsou přepraveny na místo určení, znovu sestaveny a zprovozněny. Nedílnou součástí dodávek je školení personálu zákazníka, provozní dokumentace, podpora náběhu výroby, servis.
Takto získané zkušenosti se snažíme využít při dalších zakázkách, vývojových projektech a při optimalizaci našich procesů.
Proč jste si zvolili právě Liberecko? A jaký máte jinak vztah k tomuto regionu?
Před založením naší společnosti již měl Benteler na Liberecku dobré zkušenosti z rozvoje jiného závodu, takže tenkrát to byla logická volba. Mezitím zde vyrostly ještě další 2 úspěšné závody, čímž se potvrdila správnost myšlenky regionální synergie. Bez kvalifikovaného personálu a solidní infrastruktury regionu by to však možné nebylo.
Navazujete na Liberecku i na tradici místního sklářského průmyslu?
Určitě, řada našich spolupracovníků tento obor vystudovala na liberecké univerzitě anebo již měla zkušenosti z podobných firem. Jen tradice je ale příliš málo, obor se velmi dynamicky vyvíjí, bez přímé vazby na globální trh bychom již neexistovali.
Jak hledáte lidi? V rámci regionu, nebo po těch nejlepších pátráte po celé republice?
Hledáme všude, všichni vědí, jaká je na pracovním trhu situace. Odborníků je málo, kdo chce pracovat, má řadu nabídek. My neslibujeme nic, co neumíme splnit. A hlavně dáváme příležitost k růstu, k individuálnímu růstu, tak aby práce přinášela vedle férové odměny i radost a sebevědomí.
Vyrábíte i komponenty pro automobily. Jsou určeny výhradně na export?
Ne, my stavíme stroje a linky, které u našich zákazníku tyto komponenty vyrábí. Přes 90% našich strojů směřuje mimo Českou republiku, naše stroje pracují po celém světě, od Japonska přes Čínu, třeba Malajsii, samozřejmě Evropu, až po USA, Mexiko, Brazílii či Kolumbii.
O který váš produkt je největší zájem? Který je jakýmsi vaším "podpisem"?
Snažíme se, aby těchto produktů bylo více. Technicky jsme celosvětově na špici v oboru mytí plochého skla, dodáváme celé linky pro tváření dílců karoserií z vysokopevnostních ocelí za tepla vč. vynikajících pecí, stavíme robotizovaná svařovací pracoviště unikátního konceptu. Všechno, co dodáváme, jsme vyvinuli u nás. Jsou v tom roky úsilí, poctivé práce a také dobrých nápadů. Nejde najít jen jednoho favorita.
Překvapilo vás, že jste se stali opět vítězi žebříčku Štiky českého byznysu?
Samozřejmě, nečekali jsme to. První místo ve Štikách českého byznysu vnímáme jako veřejné ocenění práce celého našeho týmu a to nejen v čistě ekonomické rovině, ale i ve smyslu společenské odpovědnosti a férového byznysu.
Předpokládáte, že se vám bude dařit i v letošním roce?
Prognóza je slibná, ale zbývá ještě mnoho práce a málo času. Musíme to odpracovat.
Jaká je vaše nejvýraznější podnikatelská zkušenost z poslední doby?
V každém případě je to obtížná situace pracovním trhu. Akutně se projevuje, že chybí celá generace vzdělaných a zkušených techniků, kterou se nepodaří jednoduše nahradit. Vedle inovací snižujících náklady na materiál a práci proto hledáme cesty, jak stavět komplikované unikátní stroje s minimem kvalifikovaných odborníků.
Jaký máte názor na vývoj podnikatelského prostředí v ČR?
Soustředíme se na sebe a při spolupráci s ostatními sázíme na férovost a partnerství. Jsme na sebe nároční a očekáváme to od druhých. Toto konzistentně uplatňujeme 15 let a myslím si, že se tato metoda prosazuje. To je důležité, všechno ostatní je jen mix dobrých a špatných příhod.
Ekonomický žebříček založila společnost COFACE, aby každý rok vyhodnotila ekonomické výsledky firem, ocenila je na celorepublikové i krajské úrovni a umožnila jim zviditelnit úspěchy v podnikání. Žebříček Štik českého byznysu zdůrazňuje pouze ekonomické výsledky firem a kombinuje pohled růstový s pohledem finanční stability, a vytváří tudíž prostředí pro objektivní srovnání úspěchů firem napříč odvětvími. Hodnocené období zahrnuje poslední tři roky (aktuálně tedy období let 2013–2015), přičemž jednotlivé roky mají rozdílnou váhu: nejaktuálnější rok má váhu nejvyšší. Obrat musí být vyšší než 10 milionů eur ročně v posledním hodnoceném roce. Z hodnocení vyřazujeme firmy, na něž je aktuálně podán návrh na insolvenci a takové, u kterých jsme zjistili problémy se solventností. V ekonomickém žebříčku také nejsou hodnoceny firmy s některými specifickými formami podnikání (finanční společnosti, zbrojovky a firmy zabývající se výrobou a distribucí paliv, sázkové kanceláře a firmy zabývající se hazardem). Samotná velikost společnosti nehraje v hodnocení žádnou roli. Generálním partnerem 13. ročníku je Vodafone, hlavním partnerem PwC ČR.
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
08.11.2024 | Marketingový program Nejdůvěryhodnější značky slaví letos své desáté výročí. V rámci tohoto ...
28.05.2024 | Vokální formace 4 Tenoři ve čtvrtek 23. května 2024 úspěšně debutovala na jedné z nejprestižnějších ...
10.04.2024 | Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela dnes v prostorách agentury CzechInvest slavnostně uvedl do ...
10.04.2024 | Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) otevírá výstavu Jak sbírat umění: příběh ...
10.04.2024 | Česká republika vstoupila do Evropské unie 1. května 2004. Na Zámku Loučeň je to důvod k připomenutí, ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc