Smysl adopčnímu programu panenek Unicef dává i sklárna Moser
01.10.2014 16:50 | Michaela Lejsková
Představte si panenku, která nosí dětem radost a zároveň je chrání před šesti nejčastějšími smrtelnými chorobami. Není to sci-fi příběh - řeč je o designové panence, která vznikla ve sklářské dílně společnosti Moser. Je to jedna z cenných panenek, které budou draženy 25. listopadu 2014 v Českém muzeu hudby v Praze na benefiční aukci UNICEF. Výtěžek z každé vydražené panenky podpoří nákup očkovacích vakcín pro děti, jejichž život ohrožují choroby, před kterými je umíme ochránit.
Jaký příběh stojí za vznikem panenky? Jak je složitá je její výroba? A kolik peněz by měla panenka přinést na podporu dětí? Na tyto a další otázky odpovídal v rozhovoru umělecký ředitel společnosti Moser Lukáš Jabůrek.
Kde jste hledal inspiraci pro vznik?
Říkal jsem si, koho mají děti všeobecně nejraději, na koho se nejvíc těší a kdo
je pro ně symbolem dobra. Napadla mě postava Mikuláše, který nosí dětem radost,
malé dárečky a má jejich důvěru, protože je nikdy je nezklame. Navíc se mi
letos v březnu na mé narozeniny narodil syn Mikuláš, který celý příběh krásně
doplnil. Je to symbolický dar i pro něj.
Je panenka něčím odlišná od Vaší obvyklé práce pro Moser?
Každé dílo, které tvořím, musí mít svůj příběh a
kromě mistrovského provedení také nápad a vtip. Jedině tak je dílo pro
zákazníka skutečně atraktivní a z pohledu naši společnosti měla jeho
výroba smysl, protože se v něm odráží naše firemní filozofie. A to platí i
pro tuto panenku. Mnohem odlišnější od mé běžné práce bylo spíše samotné
zpracování a technologická výroba.
Jak náročné je vyrobit takovou designovou panenku?
Panenka je vyrobena technikou tavené plastiky, což je především ateliérová
tvorba a spíše sochařina než práce na huti. Velmi náročné je vytvoření
dokonalého modelu z hlíny, který odlijete ze sádry, aby vznikla forma, v níž
utavíte ze střepů tvar Mikuláše. Poté následuje broušení a leštění. Ve
skutečnosti je to proces trvající zhruba dva měsíce.
Kam se panenka podle Vás hodí? Kde by podle Vás měla být vystavena, kam by ji
měl ideálně umístit ten, kdo ji vydraží?
Panenka by měla být vystavena na viditelném místě s dostatkem světla, aby
vynikla její vnitřní struktura - život
panenky. Byla vytvořena pro radost, tak věřím, že majiteli radost přinese,
ať bude stát kdekoliv.
Za jakou částku by se měla panenka vydražit, aby Vás to potěšilo?
Samozřejmě za co nejvyšší, aby to potěšilo hlavně
děti, pro které je výnos z dražby určený.
Když vymýšlíte nový přístup v designu, máte ještě někdy obavy, zda veřejnost ocení Váš nápad? Nebo časem ztrácíte trému?
Trému asi nikdy neztratím. Vždy jsem zvědavý a nervózní, jak bude nové dílo přijato. Když vymýšlím nové věci, snažím se, aby nápad byl vždy zřetelný. Když potom začnete vysvětlovat a obhajovat svůj záměr, je už většinou pozdě na záchranu a dílo je špatně.
A poslední
otázka na tělo. Společně se společností Moser podporujete projekt UNICEF, který
chrání děti s pomocí očkování proti smrtelným chorobám. Vy sám jste na
něco očkovaný?
Jsem očkovaný proti hlouposti. A snad i proti chřipce.
Lukáš Jabůrek, Di.S. (31) je sklářský výtvarník a designér, který se ve svých 28 letech stal nejmladším uměleckým ředitelem sklárny Moser. Zároveň vede designové a vývojové středisko Studia Moser. V březnu 2013 získal za svůj design váz Hruška a Kolorit prestižní Cenu Czech Grand Design.
Více k benefiční aukci panenek známých osobností 2014
Benefiční aukce panenek je součástí dlouhodobého projektu UNICEF ČR „Adoptuj panenku a zachráníš dítě“, jehož cílem je získání finančních prostředků pro celosvětové očkovací kampaně UNICEF za použití symbolu, který znají všechny děti i dospělí – panenky. Panenka představuje skutečné dítě, které bude v rámci očkovací kampaně UNICEF v rozvojových zemích proočkováno proti šesti smrtelným dětským nemocem (spalničky, záškrt, černý kašel, tetanus, tuberkulóza, dětská obrna). Od roku 2002, kdy byl projekt Panenka v České republice zahájen, bylo širokou veřejností vyrobeno na 30 tisíc panenek. UNICEF pak tyto panenky prodává – nabízí k symbolické adopci – za částku 600 Kč, která odpovídá nákladům na proočkování jednoho dítěte proti šesti nejčastějším smrtelným chorobám.
Očkovací programy UNICEF
Pomoci nás všech je skutečně zapotřebí: každým rokem zemře na choroby, proti kterým máme očkovací vakcíny, 1,5 milionu dětí ročně. UNICEF proto rozvíjí očkovací programy ve více než 150 zemích, kde trvale působí. Celosvětově poskytuje 50 % z celkového množství očkovacích látek. Prostřednictvím očkovacích programů UNICEF je tak každým rokem ve světě očkováno více než 100 milionů dětí. K dalším desítkám milionů dětí se však prevence ještě nedostává – v některých zemích chybí očkovací látky, jinde nemají dostatečně vybavená zdravotnická centra či dostatečně informované rodiče.
O UNICEF
UNICEF (Dětský fond OSN) pracuje ve více než 190 zemích světa, kde dětem pomáhá přežít a podporuje jejich všestranný rozvoj. Právě voda a hygiena patří mezi základní pilíře pomoci, kterou UNICEF poskytuje dětem v rámci projektu WASH. Věříme totiž, že každé dítě na světě má právo na intimitu a dodržování hygieny, aby tak ochránilo své zdraví před infekčními chorobami.
UNICEF dále zajišťuje dětem zdravotní péči, výživu, základní vzdělání a ochranu před násilím, zneužíváním a riziky nemoci AIDS. Největší část pomoci směřuje do těch částí světa, kde je situace dětí nejtíživější – do rozvojových zemí a do oblastí zasažených přírodní nebo válečnou katastrofou.
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
08.11.2024 | Marketingový program Nejdůvěryhodnější značky slaví letos své desáté výročí. V rámci tohoto ...
28.05.2024 | Vokální formace 4 Tenoři ve čtvrtek 23. května 2024 úspěšně debutovala na jedné z nejprestižnějších ...
10.04.2024 | Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela dnes v prostorách agentury CzechInvest slavnostně uvedl do ...
10.04.2024 | Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) otevírá výstavu Jak sbírat umění: příběh ...
10.04.2024 | Česká republika vstoupila do Evropské unie 1. května 2004. Na Zámku Loučeň je to důvod k připomenutí, ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc