Jan Birke – starosta města Náchod
30.06.2015 08:01 | Mirek Brát
Již druhé funkční období je Jan Birke (*1969) starostou východočeského Náchoda. Zároveň zasedá v poslanecké lavici parlamentu České republiky. Svůj profesní čas rozděluje mezi komunální a velkou parlamentní politiku. V politice není žádným nováčkem. V minulosti působil, mimo jiné, i jako šéf kanceláře předsedy vlády. Odzkoušel si i pozici top manažera v byznysu v rámci obchodních styků mezi Českou republikou a Čínou. Jan Birke je ženatý, otec dvou dospívajících dcer.
Odhaleni pomníku spisovatele Škvoreckého v Náchodě
Jak se člověk dostane na post starosty okresního města?
V České republice neexistuje přímá volba starostů. Mechanismus vedoucí ke starostenské židli je uspět v komunálních volbách a stát se zastupitelem. Starosty, místostarosty, členy městské rady pak volí nové městské zastupitelstvo, které vzešlo z komunálních voleb.
Předpokládám, že rozhodnutí zastupitelstva zvolit konkrétní osobu starostou není nahodilou volbou.
Máte pravdu. Okamžitě po volbách probíhají jednání mezi subjekty, které budou mít zastoupení v novém zastupitelstvu. Cílem je vytvořit většinovou koalici, která bude mít rozhodující vliv v zastupitelstvu. Tato koalice si definuje i složení vedení města, pozice starosty, místostarosty či místostarostů. Přichází i s návrhem na konkrétní složení městské rady a obsazení funkcí předsedů finančního a kontrolního výboru, které podléhají zastupitelstvu. S těmito návrhy přichází pak koalice na první jednání zastupitelstva. Hlasuje ovšem celé zastupitelstvo. A na zastupitelstvu mohou zaznít i jiné návrhy na obsazení pozic ve vedení města, než se kterými na jednání přišla nová koalice.
archiv Jana Birkeho
Co se děje v případě, když takové návrhy zazní?
Koalice má početní převahu a předpokládá se, že dokáže vlastní návrhy prosadit při hlasování. Je to o počtech hlasů. Mluvím-li o koalici vzešlé z voleb, neznamená to, že by vítězem voleb nemohl být pouze jediný subjekt, který získal nadpoloviční většinu hlasů. Nemusí dokonce získat ani nadpoloviční většinu, ale může být například i těsnou menšinou v zastupitelstvu a prosazovat svůj program s podporou jiných subjektů, se kterými však nevytvoří koalici. Systém komunální politiky je v něčem podobný i systémům a mechanismům ve velké, parlamentní politice. Identické však tyto mechanismy určitě nejsou. Co se týká zákonných norem, tak místní samosprávy se řídí zákonem o obcích. To je pro nás základní kodifikace, která určuje fungování samospráv.
O co vlastně v komunální politice jde?
To je trefná otázka. Já bych to určitě vztáhnul k tomu adjektivu komunální. Vzniklo jistě od slova komuna, což lze definovat jako skupinu lidí žijící v nějaké komunitě, společenství. A v komunální politice jde o obecný prospěch tohoto společenství. A tato politika je hodně konkrétní, pragmatická. Neobjevíte v ní tak jasné rysy politického boje a soupeření, které charakterizují například parlamentní politiku. Uvedu s nadsázkou příklad: Když chcete opravit ten či onen chodník ve městě, nemusíte to určitě stavět jako politickou otázku. Levici i pravici jde o totéž – aby neměla v případě deště na rozpadajícím se chodníku bláto na botách.
Jan Birke s prezidentem Zemanem při jeho navstěvě Náchoda
Ale i v komunálních volbách mezi sebou soupeří kandidátky zavedených politických stran.
Ano, ale mnohem více zde voliči dávají důraz na konkrétní osobnosti kandidátky. Náchod má něco přes dvacet tisíc obyvatel, lidé se tady znají, někdy si i doslova vidí do talíře. Také způsob volební kampaně je jiný, je více osobní, personifikovaný s konkrétními jmény. V komunální politice neutváříte zahraniční politiku, neplánujete výdaje na obranu, neformulujete zásadní zákony. Pracujete pro komunitu, které jste sám součástí. V tom je komunální politika ryzí a maximálně konkrétní.
Přesto má i místní samospráva řadu autonomních pravomocí?
Určitě. Když už jsem hovořil o tom, že neurčujeme výdaje na obranu, musím i uvést, že máme vlastní ozbrojenou složku a to městskou policii. Můžeme vydat a také v Náchodě vydáváme vyhlášky, které jsou regulativy některých aktivit probíhajících v katastru města. Jedná se například o vyhlášky upravující konzumaci alkoholu na veřejných prostranstvích, regulující činnost heren a kasin atd. Na straně druhé si občané stále pletou pojmy samospráva a státní správa. To jsou dvě rozdílné věci. A samospráva nemůže a nesmí ovlivňovat státní správu. Příkladem jsou různá povolení ke stavbám. (úsměv) Lidé si občas pletou samosprávu s městskou republikou, jaké byly v antickém Řecku. Městské zastupitelstvo i městská rada mohou hodně, ale opravdu nemohou všechno. A vždycky musíme striktně dodržovat zákony!
Můžete popsat rozdíly mezi kompetencemi městského zastupitelstva a městské rady?
Základní kompetence upravuje již zmíněný zákon o obcích, který říká, že obec řídí městské zastupitelstvo. To je však velká skupina osob, která se schází, například v Náchodě, přibližně každé dva měsíce. To jsou řádná plánovaná zastupitelstva, která mohou být doplněna o další zasedání, pokud si to situace vyžádá. Frekvence těchto zasedání je však příliš nízká, aby bylo možno město efektivně řídit. Proto je tu městská rada.
Ta se schází v kratších intervalech než městské zastupitelstvo?
U nás v Náchodě se schůze rady konají každých 14 dní. Samozřejmě že lze kdykoli opět svolat mimořádnou schůzi rady. Je to stejné jako u městského zastupitelstva. Rada má v některých oblastech samostatnou gesci k rozhodování, v jiných případech připravuje podklady pro jednání zastupitelstva a vybaví konkrétní bod na jednání zastupitelstva doporučením, zda by měl být zastupitelstvem schválen či nikoli. Frekvence jednání městské rady již umožňuje flexibilní řízení města.
Čím se při jednání městské rady a městského zastupitelstva řídíte?
Mandát každého zastupitele je osobním mandátem, který získal ve volbách od voličů. Rozhoduje se tak podle vlastního vědomí a svědomí. A samozřejmě, jak jsem již říkal, zásadní je dodržování zákonů.
Lidé namítnou, že pro politiky, komunální či centrální, zákony příliš neplatí. Něco ve smyslu, že všichni jsme si rovni, ale někdo je rovnější.
Takový negativismus a snižování lidí, kteří se angažují v komunální politice, mě dokáže rozpálit do běla. V každém stádu jsou černé ovce a média na ně rozmáchlým gestem ráda ukážou. Ale realita je trochu jiná. Angažovat se v komunální politice znamená především entuziasmus, zájem o svoje okolí, ochotu věnovat svůj soukromý čas věcem veřejným. A zákon pohlíží na zastupitele s větší přísností než na běžné občany.
Jan Birke na spolecně dovolené s rodinou
I zastupitelé však dostávají za svoji práci plat, není-liž pravda?
Nehovořil bych o platu, ale spíše o odměně, náhradě za čas. Konkrétně v případě Náchoda pracují jako uvolnění zastupitelé za plat pouze dva zastupitelé, starosta a místostarosta. Ostatní dostávají odměnu jako neuvolnění zastupitelé, mají svoje civilní profese. Když uvážím, kolik musí na jednotlivá zasedání městské rady či městského zastupitelstva nastudovat materiálů, je to opravdu symbolická odměna. Navíc na ně čeká práce v komisích rady či výborech zastupitelstva. A uznání od okolí? S vděčností za práci zastupitele je to složité, s tím musí každý, kdo se rozhodne vstoupit do komunální politiky, počítat.
S předsedou parlamentu Hamáčkem u náchodského nádraží
V jakém vztahu jsou městské zastupitelstvo a městský úřad?
Městské zastupitelstvo je složeno z osob, které získaly mandát ve volbách. Městský úřad je suma úředníků a dalších zaměstnanců města. V čele úřadu stojí tajemník, v případě Náchoda je to tajemnice. Přiznám se, že mně se více než označení tajemník líbí slovní spojení ředitel města, které se užívá v jiných zemích. Městský úřad se skládá z jednotlivých odborů a oddělení. Městský úřad poskytuje úřední servis pro občany ve všech základních oblastech.
Kromě funkce starosty Náchoda jste i členem Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Jak se vám daří skloubit obě pozice?
Šel jsem do parlamentních voleb jako starosta a byl jsem znovu zvolen starostou již jako poslanec. Tento fakt mě přesvědčil o tom, že voliči jsou schopni přijmout skutečnost, že jedinec může zároveň zastávat obě tyto funkce, ačkoli mediální atmosféra kolem této problematiky je jiná. Pro mě jsou však nejdůležitější voliči. Snažím se tedy, aby funkce starosty i pozice v parlamentu měly pozitivní synergický efekt. Jsem přítomen u legislativního procesu a mohu pomáhat profilovat zákony, aby samosprávám pomáhaly, nikoli, aby jim život ztěžovaly.
O co mohou zkušenosti starostů obohatit poslance?
Snažím se do parlamentních lavic přinést i normální selský rozum, protože parlamentní politika je jiná než ta komunální. Pracovat současně jako starosta a poslanec je pochopitelně náročné časově i jinak. Ale taková náročnost vás i osobně změní a přiznám, že ta hektičnost na vás může působit i jako droga. Je to náročný pracovní styl, ale potkáte zároveň i množství zajímavých inspirativních lidí, můžete tvořit, měnit. Žijete naplno.
Předávání ocenění náchodským policistům
Co na to říká rodina?
Tuto otázku byste měl spíše směrovat na moji ženu a na moje dvě dospívající dcery. Nemají to se mnou určitě jednoduché. Snažím se, abych s rodinou trávil veškerý volný čas, přesněji řečeno veškerý nevelký volný čas. Rodina je moje pevné zázemí, místo pro regeneraci sil. Přeladit se do soukromého módu není vždy snadné. Manželka mi občas žertem naznačuje, že už jsem doma a neřídím zrovna nějakou schůzi.
Ale v práci schůze řídíte určitě často?
Ano. Předsedám jednání městské rady, řídím jednání městského zastupitelstva, vedu porady s pracovníky radnice. Někdy to jsou i bouřlivé schůze, ale když respektujete několik základních pravidel, dá se všechno zvládnout.
Uctění památky obětí války
Jaká jsou to pravidla?
Především hlídám obecnou slušnost, zdvořilost a korektnost jednání. Netoleruji žádné hrubé výrazy, žádné skákání do řeči druhému. Zároveň si vyhrazuji právo omluvit se, že něčemu nerozumím, že něco nevím. Když někdo něco kritizuje, měl by přijít i s konkrétním návrhem na nápravu kritizovaného stavu.
Kdy vám práce starosty dělá největší radost?
Kromě běžné operativy, schůzí, sestavování rozpočtu a dalších věcí všedního dne jsou v každém městě dny sváteční. Když společně s občany rozsvěcujeme vánoční stromek, když se podaří nějaká důležitá investice – takové chvíle si opravdu vychutnávám, dávají mi pocit velkého zadostiučinění i štěstí.
Ve kterých tématech je práce starosty především starost?
V systémových problémech. Opět si nebudu stěžovat na operativu všedního dne, na náhlou sněhovou nadílku nebo příchod chladných dnů v době, kdy otevíráme městské koupaliště. Trápí mě systémové věci, kdy stát hodně pravomocí i povinností převádí na místní samosprávy a naopak, kdy stát nedává dostatečné pravomoci samosprávám v oblastech, kde by to bylo užitečné. Nechtěl bych to ale příliš konkretizovat, protože to by bylo téma na samostatný rozhovor.
Při položení základního kamene nového náchodského nádraží
Jak vypadá běžný pracovní den starosty Náchoda?
Jak jsem již říkal, jsem uvolněný zastupitel, starostování je pro mě každodenní práce, která však nezačíná ráno a nekončí večer. Jsem starostou 24 hodin denně. A nemám teď na mysli fakt, že jsem hlavou krizového řízení ve městě pro případ nějaké mimořádné události. Spíše jde o nekonečnou operativu činností souvisejících s chodem města, které je jako živý organismus. A když s tímto organismem není něco v pořádku, nevoláte lékaře, ale starostu. Napadlo moc sněhu, někdo poničil sloupek na náměstí, v ulici za rohem vyhrávala do noci hlasitá hudba? Kdo za to může a kdo by to měl řešit? Starosta! Naštěstí mám kolem sebe efektivní tým lidí, na který se můžu spolehnout.
Potápění jako relaxace
Takže se o stížnosti občanů podělíte s vaším týmem?
Ne tak docela. Hromosvodem pro malé i velké starosti města je pořád většinou starosta. Ale nechci si stěžovat, jsem v komunální politice už dlouho, přijal jsem její specifická pravidla a jsem od přírody optimista, který se ráno do práce těší, protože, ať už je starostování jakékoli, není to nikdy nuda a stereotyp. Dopoledne úřadujete, máte porady s vedoucími odborů či oddělení. Potom vyrazíte na kontrolu nějaké investiční akce, která ve městě probíhá. Odpoledne vás čeká zasedání městské rady, potom večer splníte ceremoniální úlohu starosty města na nějaké společenské akci. A víkend? Svatební obřady, večer oslava výročí místních hasičů. Každý den je jiný, naplněný až po okraj kontakty s lidmi. A to mě baví. Jsem srdcař, snažím se jít do všeho naplno, být stále otevřený novým dojmům a výzvám.
Děkuji za rozhovor.
Text: Mirek Brát
Foto: archiv Jana Birkeho
Oficiální stránky: www.janbirke.cz
Vytvořeno ve spolupráci s městem Náchod www.mestonachod.cz
Korektura textu: Vladana Hallová
Produkce: Michaela Lejsková
Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
24.04.2024 | Je absolventem pražské Akademie výtvarných umění a pochází ze Šumperka. Mezi roky 2006–2014 ...
10.04.2024 | Vystudoval Univerzitu Palackého v Olomouci, kde roku 2016 obhájil na Cyrilometodějské teologické ...
10.02.2022 | František Kinský, celým svým jménem Maria František Jan Emanuel Sylvester Alfons hrabě Kinský ...
04.03.2020 | Josef Pokorný je jednou z nejviditelnějších postav tuzemského automobilového sektoru. Již pět ...
05.11.2019 | Soňa Illner Pajerová patří mezi výrazné a významné pražské advokátky. Vystudovala Právnickou ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc