Beatrice Radu – generální ředitelka AVON Cosmetics pro ČR a SR
19.05.2012 10:23 | Michaela Lejsková
"České ženy se lépe starají o svou pleť. To je oblast, ve které jsme v porovnání s ostatními zeměmi na vedoucí pozici." Beatrice Radu
Je těžké najít někoho, kdo miluje kosmetiku a krásný život a přitom nezná Avon. Jedna z prvních mezinárodních společností, která po pádu komunismu přinesla přímý prodej na český trh, získala pověst firmy, která změnila životy mnoha ženám. Základní myšlenkou tohoto druhu podnikání je: nic nepřekoná přímý kontakt s člověkem. „Když si naši zákazníci s firmou díky jejím reprezentantům (v České republice je zhruba 100 000 reprezentantů, neboli Avon Ladies a Avon Gentlemen) vytvoří emocionální spojení, získáme více než jen zákazníka, získáme důvěru,“ říká Beatrice Radu, nová generální ředitelka Avonu pro Českou a Slovenskou republiku. „I malý finanční příjem může pomoci ženám najít odvahu a začít lepší život. Misí Avonu je plnění snů a já tu jsem od toho, abych se ujistila, že se to opravdu děje,” podotýká Radu.
S jakými očekáváními jste se ujímala pozice generální ředitelky Avon pro Českou a Slovenskou republiku?
Má práce pro Avon byla vždy o lidech, těší mě s nimi pracovat. S přímým prodejem jsem začínala před lety v Rumunsku. Když jsem pak v minulém roce byla jmenovaná generální ředitelkou pro Avon Česko a Slovensko, uvědomila jsem si, že společnost musí opět najít cestu k lidem. Musíme obnovit citovou vazbu mezi námi a reprezentanty, kteří naše výrobky prodávají. Tuto vizi jsem si zvolila za cíl, ke kterému se snažím směřovat.
Byla to současně také výzva k nějakým tvůrčím změnám v divizi?
V Avonu respektujeme všechny zaměstnance a reprezentanty a snažíme se zajistit, aby jakékoli možné změny byly vzájemně prospěšné všem. Samozřejmě jsem musela přijmout jistá opatření, abych svou vizi prosadila a motivovala lidi nejen k tomu, aby mě akceptovali, ale také respektovali jako vedoucího pracovníka. Tento aspekt je velice důležitý pro další práci.
Avon nabízí osobní způsob prodeje formou svých Avon Ladies a Gentlemanů. Proč právě tento způsob prodeje? V čem je lepší pro koncového zákazníka než třeba kamenná prodejna?
Především jde o lidský přístup. Nikdo vás nezná lépe než váš přítel nebo vaše přítelkyně. Nikdo jiný vám nenaslouchá lépe při šálku kávy a nikdo jiný než váš přítel nebo vaše přítelkyně neví přesně, kdy potřebujete nový parfém nebo krém. Naše Avon reprezentanty vybízíme k tomu, aby rozvíjeli dlouhodobé vztahy se svými přímými zákazníky. Nejedná se jen o ryze obchodní vztahy, ale často o navázání celoživotního přátelství. Žádný jiný typ prodeje vám nenabídne blízkost, emoce a osobní přístup.
Jak se můžu stát Avon lady, jaké k tomu musím mít předpoklady?
Jako Avon lady musíte být zvídavá, mít nadšení pro svou práci a musíte mít ráda lidi. Když máte ráda lidi, budete cítit potřebu jim naslouchat a pak bude snazší uspokojit jejich potřeby a nakonec jim přesvědčivě doporučit naše kosmetické výrobky. Také musíte mít organizační schopnosti a chtít být úspěšná. S námi můžete dosáhnout mnohého; vše závisí jen na vás.
Jaký je váš postoj ke konkurenci ve vašem segmentu a kde vnímáte, že vám konkurence na paty šlapat určitě nemůže?
Naše konkurence nám určitě pomohla si uvědomit, v čem jsme jedineční. Nesmíme zapomínat, že společnost Avon Products Inc. je kótovaná na burze v USA, což pro nás znamenaná respektování jistých pravidel, které naše konkurence respektovat nemusí. Náš největší benefit vidím ve zkušenostech, které jsme získali za dobu působení Avonu na trhu. V minulém roce jsme oslavili již 125leté výročí, a to díky našemu osobnímu přístupu a přímému kontaktu se zákazníky. Věřím, že v tom spočívá naše síla a v budoucnu hodláme pokračovat stejným způsobem
Vnímáte, že zákazník v České republice vytváří v nějaké oblasti zcela odlišnou poptávku po produktech ve srovnání s jinými zeměmi?
Potřeby žen se v každé zemi a kultuře odlišují. Na druhou stranu mají ženy na celém světě i hodně společného, mám na mysli jejich typickou ženskost a touhu po tom být krásnější. Pokud budu konkrétní, tak ve srovnání s jinými zeměmi na světě používají české ženy dekorativní kosmetiku o něco méně, než je zvykem v jiných zemích. Naše čísla například ukazují, že pouze 63 % českých žen se líčí denně. Nejčastěji používají řasenku, oční linky a make up. Na druhou stranu se české ženy lépe starají o svou pleť. To je oblast, ve které jsme v porovnání s ostatními zeměmi na vedoucí pozici. Dalším oblíbeným výrobkem je parfém – 75 % českých žen ho používá denně.
Jaký vnímáte rozdíl v ohlasech na kampaně, jejichž tváří je zahraniční celebrita ve srovnání s těmi, jejichž tváří je česká celebrita?
Musím říci, že v tomto platí, že čím blíže, tím lépe. Pracujeme v oblasti, kde jsou emoce zásadní a tudíž je naprosto normální, že lidi více přitahují místní celebrity než hvězdy ve vzdálených zemích. Na druhou stranu je to také otázka postoje – pokud je cizí celebrita skutečně dobře známá a ztělesňuje jisté hodnoty, které v dané společnosti existují – například svobodu, nezávislost či citlivost – pak není problém pracovat s ní i u nás. To platí pro Českou republiku i pro ostatní trhy.
Kterou z tváří Avonu považujete ve svých kampaních za nejúspěšnější?
Pokud hovoříme o mezinárodních tvářích Avonu, pak je těžké jmenovat pouze jednu celebritu. Veškeré naše hvězdy – od Salmy Hayek přes Reese Witherspoon až po Fergie – jsou jedinečné a my jsme šťastní, že zastupují nejlepší výrobky na trhu a naši značku. Musím zmínit naši spolupráci s Fergie, protože spojení této fantastické zpěvačky s naším parfémem značky Outspoken získalo ocenění Nejlepší marketingová spolupráce za rok 2011. Parfém, k jehož vzniku ona sama přispěla, vyhrál cenu FiFi, což je vlastně Oskar v oblasti parfémů, v kategorii Nejlepší parfém roku. Během našeho působení v České republice se nám také na tomto trhu podařilo spojit naši značku s mnoha úspěšnými ženami. Je těžké vybrat tu nejúspěšnější, ale ráda bych zmínila spolupráci s top modelkou Danielou Peštovou, která v roce 2012 bude nejen tváří našich prvotřídních výrobků, ale také tváří naší kampaně proti domácímu násilí. Jsme velice vděční našim mezinárodním tak místním tvářím, které podporují naši charitativní činnosti.
Co se týká kampaní, sázíte spíše na osvědčené způsoby, nebo jste otevřená novým způsobům medializace?
Nebráním se novým způsobům, především těm, které oslovují lidi, pro které pracujeme. Například náš český profil na Facebooku byl v srpnu 2011 zvolen za třetí nejdynamičtější v České republice. Nasloucháme trhu a pak volíme prostředky, které považujeme za nejvhodnější, abychom tak uspokojili potřeby našich reprezentantů a zákazníků. V době, kdy už fyzické dopisy nejsou běžné, používáme individuální korespondenci, abychom poděkovali našim zástupcům za jejich práci. Jakýkoli komunikační nástroj, který nás přiblíží k lidem, je dobrý.
Které produkty se u nás statisticky prodávají nejvíce?
Největší podíl na trhu v České republice zastupují parfémy. Každá žena si skutečně může vybrat z naší široké nabídky ten, který věrně odráží její osobnost a podtrhuje její šarm. Jeden z oblíbených je Pur Blanca EDT. Má květinovou vůni založenou na kombinaci frézií, pivoněk a heliotropu. Mezi našimi oblíbenými výrobky nadále zůstává vlasová kosmetika, kde nabízíme různé typy výrobků péče o vlasy pro specifické typy vlasů. Oblíbená je také dekorativní kosmetiky, kde můžeme každé ženě nabídnout produkt podle jejich specifických požadavků. Nesmíme zapomenout také na péči o pleť, na které si české ženy dávají záležet.
Je známo, že firma AVON podporuje boj s rakovinou prsu. Od kdy jste se rozhodli právě pro tento projekt a co vás k tomu vedlo? Podporujete i jiné, podobné projekty?
Projekt boje proti rakovině prsu byl zahájen v roce 1992 jako malý novátorský program ve Velké Británii. Avon v USA přijal tuto aktivitu za svou rok poté. Během posledních téměř 20 let Avon shromáždil a daroval prostřednictvím své dobročinné činnosti přes 740 milionů dolarů do programů, které se týkají rakoviny prsu, po celém světě. Samozřejmě se také zapojujeme do jiných akcí, jako je boj proti domácímu násilí.
Kolik lidí se ročně statisticky účastní Avon pochodu, a jakých výsledků se vám podařilo docílit?
V roce 2011 se našeho pochodu v Praze zúčastnilo více než 10 000 lidí. Musím říci, že jsem byla v úžasu, když jsem viděla všechny ty ženy s dětmi v náručí, s kočárky, s jejich psy a manžely, a všichni přišli podpořit Avon v boji proti rakovině prsu. Požádala jsem náš PR tým, aby vytvořil video o úspěchu pochodu v České republice pro všechny naše kolegy v regionu, protože se domnívám, že Češi projevili obrovský respekt a podporu naší vizi a cílům naší společnosti. Konkrétně jsme v minulém roce prodali více než 13 000 triček. Tričko slouží jako vstupenka na tuto akci. Od počátku našeho projektu jsme vybrali více než 71 milionů korun a podpořili tak boj s tímto zákeřným onemocněním. Tyto výsledky myslím hovoří samy za sebe.
Jaké musí být profesní dovednosti dobrého manažera v kosmetickém průmyslu?
Musí mít skutečný zájem o lidi. S radostí říkám, že to je vlastnost, které si cením, kterou potřebuji a která je v mé práci zásadní. Pro Avon jsem začala pracovat před 14 lety v Rumunsku a jen moje láska k lidem mi pomohla přijít s kreativními nápady, které společnost posunuly kupředu. Věřím, že i bez této vlastnosti můžete být dobrým manažerem, ale nutně nemusíte uspět v průmyslu, který je především o emocích a duševních potřebách.
Preferujete v řídící práci nějaké vlastní principy?
Mé základní principy jsou vcelku jednoduché. Od svého týmu vyžaduji profesionální přístup. Chci vidět, že mají zájem a že jsou upřímní. Jsem zvyklá pracovat tvrdě a nemám problém si vyhrnout rukávy a dát se do práce. Stejně zodpovědný a zainteresovaný přístup v našem týmu vítám a také podporuji.
Jaké manažerské vlastnosti jste v své práci spíše potlačila a naopak, jaké se vám nejvíce osvědčily?
Bude to znít směšně, ale já se chlubit neumím. Za mě mluví výsledky a já jsem šťastná, když vidím, že to funguje a že všichni věří tomu, co děláme. Ale zároveň už vím, že často musíte vystoupit a mluvit nejen proto, abyste se zviditelnili, ale abyste inspirovali ostatní. Také bych ráda strávila více času v Česku, na rozdíl od mých dvou předchozích pracovních pozic v Egyptě a Polsku, abych viděla plody naší práce. Hodlám tu zůstat a je důležité, aby tomu naši lidé věřili.
Práce na řídící pozici vyžaduje velké množství času a energie. Jak se vám daří kloubit práci a soukromý život?
Svou práci miluji a je pro mě důležité, aby to moje rodina chápala a stála při mně. Když nepracuji, trávím čas s nimi. Naším společným zájmem je cestování a já se s nimi ráda vracím do Rumunska. Myslím, že jsme všichni velmi spokojení s tím, jak to teď funguje.
Žijete se svojí rodinou v České republice?
Celá moje rodina je teď v Praze, včetně mé starší dcery, která se zde chystá pokračovat ve studiu návrhářství.
Jak na vás zapůsobila Praha?
Praha je město, jehož návštěva je na seznamu snů všech Evropanů a bylo by nefér, kdybych řekla, že to tak nebylo i v mém případě. Je skvělé, když se něco na vašem seznamu přání splní a dokonce překoná vaše očekávání. Co se mě týče, Praha vysoce předčila má očekávání. Bohužel jsem ještě neměla čas si ji pořádně a naplno užít, ale za skvělé považuji, že i když navštívíte pražské centrum každý víkend, vždy tam objevíte něco nového – nový detail, nový dům, něco, co vás inspiruje a vyvolá dojem, že jste tam nikdy před tím nebyli. To je skutečně příjemná změna.
Jakým způsobem si udržujete jasnou mysl, relaxujete a srovnáváte si myšlenky?
Oblíbila jsem si léčebný systém ajurveda, který mi pomohl získat znalosti a používat techniky, které mi dodávají spoustu energie. Také jsem se naučila, jak používat jiné zdroje energie, než pouze energii dodanou jídlem. To mi dodává rovnováhu. A paradoxně, ve chvíli, kdy chcete vstoupit do jistého stavu mysli, musíte nejprve dosáhnout jisté přípravy. V mém případě jde o velice přirozený proces, protože tomu věřím a přináší mi to požitek.
Prozradíte nám, na jaké novinky či změny se mohou vaši zákazníci těšit v roce 2012?
Soustředíme se na emocionální stránku společnosti, kterou přinášíme prostřednictvím našich výrobků a také prostřednictvím skutečného rozdílu mezi osobním přístupem našich reprezentantů a nákupem v běžném obchodě. Avon má již své jméno a značku, kterou používá mnoho žen. Ty si zaslouží naši vděčnost, kterou projevíme prostřednictvím našich nových výrobků, technologie a jiných společenských programů.
Děkuji za rozhovor.
Oficiální stránky AVON Cosmetics www.avoncosmetics.cz
Text: Michaela Lejsková
Foto: Standa Merhout pro AVON
Make up: Mili Dvořáková
Publisher: magazín Best of www.ibestof.cz
Tagy: business, kosmetika, make up, mezinárodní obchod, mezinárodní vztahy, podnikání, ředitel, reklama
Partneři
Komentáře
Kategorie
Příbuzné články
05.05.2024 | Jejím domácím prostředím je už dlouhou řadu let byznys, a to takřka všeho druhu. Pochází z Brna, ...
12.03.2024 | Na první pohled půvabná blondýnka s energickým vystupováním již 18 let řídí německou rodinnou ...
20.12.2023 | Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ...
15.11.2023 | Rodák z Brna absolvoval studium na prestižních světových institucích. Prošel výcvikem vyjednávání ...
16.05.2023 | Vystudovala Univerzitu Karlovu v Praze, kde roku 2007 obhájila na Fakultě sociálních věd v oboru ...
Newsletter:
Best of ... na Facebooku! Nejčtenější články za měsíc